av Lina Rosengren

Så hanterar CIO:erna bristen på it-kompetens

Nyhet
21 april, 20158 min
Systemutveckling

Bristen på it-kompetens är ett växande orosmoln för landets it-avdelningar. Men hur ska man komma till rätta med problemet? CIO Sweden har diskuterat kompetensbristen med CIO:er inom tre olika branscher.

Redan idag har många organisationer svårt att rekrytera verksamhetsarkitekter, it-arkitekter, utvecklare och kompetens inom BI, analys och Big Data. Det visar bland annat årets Lägesrapport där “Brist på kompetens internt” rankas på femte plats när CIO:erna listade de största hindren för att etablera digitala tekniker i verksamheten. Dessvärre tyder ingenting på att situationen kommer att förändras till det bättre. De flesta experter menar tvärtom att konkurrensen om it-specialister kommer att öka under de närmsta åren, något som kan få allvarliga konsekvenser i en värld som blir allt mer digitaliserad, och där affären blir allt mer beroende av it

Så hur planerar CIO:er att lösa problemet? CIO Sweden har frågat tre CIO:er om vilka kompetenser de behöver rekrytera under de närmsta åren, och hur de ser på problemet med den ökade kompetensbristen.

Peter Haglind, CIO Försvarsmakten

Vilka it-kompetenser söker ni just nu?
– SAP-specialister inom HR och logistik, seniora Sharepoint-utvecklare och integratörer med kunskap om C#, .NET och kommunikation, lösningsarkitekter inom it-infrastruktur och -säkerhet samt it-projektledare.

Varför behöver ni de här kompetenserna?
 – Sedan ett antal år tillbaka genomför vi vårt stora ERP-projekt PRIO med hjälp av IBM. Projektet går nu mot sitt slut och i maj kommer vi att gå live med den sista i raden av delprojekt så nu står vi inför att föra in det här i en förvaltning och ta ett större ansvar för det själva. Därför söker vi SAP-specialister. Men det är inte helt enkelt att hitta de rätta kompetenserna. Det är ju eftertraktade resurser och vi är ju inte ensamma om stora SAP-projekt.

Hur löser ni det?
– Om vi inte lyckas rekrytera själva får vi hyra in konsulter, men det är en dyrare lösning. Vi tittar också på co-sourcing-lösningar men oavsett vilken sourcing-strategi vi väljer kommer vi att behöva ha kvar kompetens med fast anställda som kan ställa bra krav på och följa upp olika leverantörer. För vår del är det också delar som är kopplat till sekretess, och som vi därför föredrar att ha inhouse.

– När efterfrågan på vissa kompetenser ökar går ju konsultpriserna upp och det är en utmaning för oss att kunna konkurrera med de löner som finns inom konsultvärlden, även om vi inte betalar dåligt så har vi inte riktigt samma förutsättningar att följa med i den löneutveckling som den privata sektorn. Men än så länge bedömer jag inte att det varit något jätteproblem att locka till sig intresserade. Vi konkurrerar med väldigt intressanta arbetsuppgifter, snarare än de högsta lönerna.
 
Vilka kompetenser tror du att ni kommer ha behov av under de närmsta åren?

-Vi kommer att behöva SAP-specialister inom Business Intelligence, HR och logistik. Vi behöver också integratörer och lösningsarkitekter, gärna med militär verksamhets- och miljökunskap.

Vilka kompetenser är mest svårrekryterade?
De som är svårast att hitta är it-arkitekter som förutom att vara tekniska kunniga också har militär verksamhets- och miljökunskap.

Kan man ha militär verksamhetskunskap utan att ha jobbat inom det militära?
– Nej, det är det som är det trickiga. Lösningen är att ha en mångfald i organisationen och all kompetens behöver givetvis inte sitta i en individ. Det gäller att bygga team där vissa har militär sakkunskap medan andra är fenor på t ex datacenter. Det går inte att skicka in ett team som är helt okunniga om den miljö vi verkar i så på så sätt är vi kanske lite unika i det att vi i vissa avseenden måste fostra våra egna anställda från grunden.

Hur ser du på kompetensbristen inom it i stort?
– För Försvarsmaktens del är utmaningen att hitta de som är tillräckligt seniora för att se problemen ur ett helhetsperspektiv. Att hitta någon som kan programmera en hemsida är nog inte så svårt. Då är det betydligt svårare att hitta de som ser sammanhangen, vet vad lösningen ska användas till, hur den kopplar till övriga system och hur vi löser det säkerhetsmässigt, vad vi ska ha för strategi och vad vi tror om utvecklingen fyra-fem år framåt.

– Inom Försvarsmakten har vi en utmaning eftersom it rör sig mycket snabbare än övrig teknikutveckling inom myndigheten. Vi köper stridsflyg och u-båtar som tar 10-15 år att utveckla. Om man går motsvarande tid tillbaka på it-sidan inser man att det är en enorm skillnad. Vi är nu inte ensamma om de här utmaningarna och idag är ju ett hett diskussionsämne det som ofta kallas bimodal, dvs två utvecklingshastigheter. I Försvarsmakten försöker hitta sätt att vara tillräckligt agila i det som är användarnära men ändå ha en stabilitet och långsiktighet i våra bassystem som delvis följer en annan rytm.

Stefan Maxeby, CIO Stadium
 
Vilka kompetenser tror du att ni kommer ha behov av under de närmsta åren?

-Jag tror vi kommer att behöva människor som är online-kunniga och som är duktiga inom BI. Vi håller på att uppgraderar hela vår e-handelsplattform och genomför också ett antal statistikprojekt.

-Vi är väldigt mycket en beställarorganisation och det innebär att vi köper in en hel del externt. Vilken typ av kompetenser vi tar in varierar väldigt mycket, men till 95 procent köper vi tjänster av de bolag vi köpt systemen av så då efterfrågar man kanske inte en särskild kompetens utan snarare förändringar och förbättringar av olika system. Internt behöver jag ha en beställarfunktion med personal som kan systemen hyfsat bra och som är bra beställare.

Vilka kompetenser är viktiga hos en beställare?
– Vi ska förstå systemen bra och kunna skriva beställningsspecifikationer på ganska detaljerad nivå men vi programmerar inte själva. Vi är med under leverans och testar grundligt så det måste vara verksamhetskunniga personer med inblick i it. Eftersom jag inte rekryterat på länge kan jag inte säga om det är svårt eller lätt att hitta sådana personer, men senast jag rekryterade för 3-4 år sedan var det inte jättesvårt.

Hur ser det ut med kompetens inom BI?
– Idag driftar vi vårt BI tillsammans med GAIA, ett bolag här i Norrköping och det fungerar bra. Det jag har hört inom branschen är att BI är ett hett område och att det kan vara svårt att få tag i kompetens, men än så länge är det inget jag har märkt av.

René Engman, CIO Viking Line
 
Vilka it-kompetenser söker ni just nu?

– Java och webbutvecklare. Ett av våra absolut viktigaste system är vårt bokningssystem där vi bokar in passagerare på våra fartyg och det är ett Java-utvecklat system. När det kommer till webbförsäljning och mötet med kunden på nätet pågår utvecklingen hela tiden, it och marknad växer ihop allt mer och då behöver vi människor som kan de här frågorna.

– Vi upplever att utvecklare är svårast att rekrytera. Här på Åland är it ganska hett, vi har flera konsultbolag som suger åt sig it-utvecklare. Kanske tycker folk att det är mer sexigt att jobba på ett konsultbolag än att jobba inhouse för Viking Line men det finns mycket spännande att göra när man jobbar för oss.
 
 Vad gör ni för att locka till er folk?

– Vi försöker synas i olika sammanhang, på den åländska marknaden naturligtvis, men också i Sverige där vi varit med i en del olika tidningar där man skrivit om Viking Lines utmaningar.
 
Vilka kompetenser tror du att ni kommer ha behov av under de närmsta åren?

– Jag tror att vi kommer att behöva projektledare, ledare inom nätverk- och kommunikation, it-support/tekniker och serverspecialister. Viking Line var väldigt expansiva i slutet på 1980-talet och i början av1990-talet och när man tittar på åldersstrukturen inom it är det många som kom in då. De kommer ju att försvinna med tiden och då måste man ersätta dem.

– Idag behövs dessutom mer folk eftersom komplexiteten inom it ökar hela tiden, liksom its betydelse för Viking Line. Idag säljer vi våra resor på nätet och det innebär en ökad komplexitet i och med att vi måste se till att verksamheten och systemen fungerar dygnet runt, både på fartygen och iland.

Hur jobbar ni med it på era fartyg?
– Våra kunder förväntar sig att ha gratis wi-fi överallt. Att förklara för dem hur det fungerar med kommunikationen mellan fartyg och land är en intressant pedagogisk utmaning. Att det går långsamt hänger ju ihop med att vi måste köra kommunikationen trådlöst mellan fartyg och land via satellitlösningar som vi har på varje fartyg.

– Men vi jagar hela tiden nya tekniska lösningar för att kunna erbjuda så bra uppkoppling som möjligt till våra kunder. Vårt senaste fartyg Viking Grace har 300 switchar, vi har trådlösa accesspunkter över hela fartyget, 1200 ip-telefoner och 1200 ip-tv:ar. Allt är digitaliserat och ska hållas igång hela tiden. Det gör ju att den it-infrastrukturella komplexiteten växer. Jag tror inte att man hittar någon plats på landbacken som är lika komplex som ett fartyg it-infrastrukturmässigt.

– Med anledning av allt det här har vi ett kontinuerlig behov av människor. Så det får du gärna skriva: Om man funderar på att flytta ut i Skärgården så erbjuder Viking Line möjligheten att bo i det lilla säkra samhället Mariehamn på Åland, och samtidigt jobba mot den nordiska marknaden.