av Alexandra Heymowska

CIO Trend-eventet: fyra topptalare från Scandic, Axfood, Collector och Max

Nyhet
08 feb, 201712 min
Digitalisering

Den 15 februari samlade CIO Sweden landets tyngsta CIO:er och it-beslutsfattare till en heldag om årets trender och strategier vid eventet CIO Trend. Här är fyra av topp-cio:erna som delar med sig av erfarenheter och strategier.

Han gör Axfood arvlöst – och satsar framåt

Jan Lindmark som fick med hela koncernen på SAP-tåget. Arvet är avvecklat, driften stabil och framtidsläget fantastiskt. Nu är det kundmötet som gäller!

Foto: Ulrich FloodJan Lindmark.

IDG-Owned

Jan Lindmark har tagit Axfood på en hisnande it-resa. När han började som CIO 2001 hade bolaget grundats året innan, då Axel Johnsson köpte upp grossisten Dagab och Hemköp och flera fria handlare. Sedan dess har mer än 30 varumärken med hundratals system integrerats. It-arbetet har centraliserats till Axfood IT som Jan Lindmark driver för att stötta Hemköp, Willys och Dagab, som idag utgör kärnan i Axfood. 
– De är olika bolag med olika strategier, men vi får ihop det, säger han. De utmanande projekten har avlöst varandra. Kassasystem har bytts ut, autoorder har införts, ett nytt kundprogram, touch-baserade kassor och självskannning har rullats ut och e-handel har smugit igång. Men juvelen i kronan är SAP-införandet, Ax-one, som initierades av Jan Lindmark 2008 och gick i mål 2015, på tid, och inom budgeten 700 miljoner.

– Vi har gjort ett ”hjärt- och lungbyte på vaken patient”, som gett fantastiskt resultat. Nu är vi enormt väl rustade framåt – så att vi kan växa, bygga nya butiker och bli ledande på det digitala kundmötet, säger han.

– Alla gamla system har ersatts och stängts så idag är vi helt fria från arv.

Vilka fördelar ser du?

– Kvaliteten i hela värdekedjan har blivit mycket bättre,vilket är a och o för oss. Vi har extremt fokus på stabilitet, annars gapar hyllorna tomma.

Hur driver man en sådan resa?

– Du måste ha en tydlig och ärlig bild av vart vi ska – och jobba successivt för att bli bättre. Förarbetet var enormt, 1 000 affärskrav mappades .

Har ni genomfört något annat projekt på sista tiden?

– Vi har utvecklat ett digitalt kundprogram som är kortlöst och poänglöst – kunderna får bättre pris i kassan direkt och personliga erbjudanden. Det blev en jättesuccé. Vi fick tre miljoner medlemmar på rätt kort tid.

Vilken är din största bedrift?

– Att vi byggt det vi gjort och hamnat där vi är, och att det ger tydlig impact på effektivitet och lönsamhet!

Hur är du som ledare?

– Glad och positiv, delegerande och coachande. Frihet under ansvar är min melodi, bara man enas om visionen. Jag är analytisk och ser till att välja bra medarbetare. Vi har fått ihopt ett fint team – det är väldigt bra trivsel hos oss på Axfood it!

Vad är det det roligaste med att vara CIO?

– Det är bredden. Att man speglar affärssidan i alla delar. På min nivå har man verk­ligen möjlighet att vara med på alla delar. Ganska mycket blir också personal­frågor, vanligt chefsskap. Men rolig­heten tycker jag är variationen mellan ny teknik, nya projekt, nya satsningar, driftsfrågor och 
personalfrågor.

Jan Lindmark var en av finalisterna vid CIO Awards 2016. Se filmad intervju här.

Hör mer om Axfoods framtdsisatsning på CIO Trend den 15 februari 2017

Fakta Jan Lindmark:

  • CIO på Axfood sedan 2001
  • Rapporterar till: vd Anders Strålman
  • It-anställda: 215 
  • It-budget: 750 miljoner, varav 
  • 30 % utveckling
  • Fritid: Träning, yoga och musik

Martin Thell, som med molnbaserad leverans, ny kundwebb och tydlig governance har uppgraderat Scandic digitalt.

De senaste åren har Scandic Hotels gjort en helhjärtad satsning på gästupplevelsen – och här ingår nu även de digitala kanalerna. 
 — Hotellvistelsen har utvecklats till en komplett digital resa, från bokning till bokning, konstaterar Scandics CIO Martin Thell.

Martin Thell.

IDG-Owned

Från it-håll möter han upp med en modulär molnplattform i Microsoft Azure, bättre wifi och en ny kundwebb. På gång i pilot är digitala lås och automatisk ut- och incheckning. Allt från små justeringar till stora infrastrukturprojekt har hunnits med sedan han tillträdde 2012.

– I synnerhet webben är viktig, här har vi jobbat hårt för att kliva fram i värdekedjan jämfört med konkurrenterna. Grunden är vår nya, molnbaserade infrastruktur och api:er, så att vi lätt kan koppla på eller ta bort tjänster och kapacitet vid behov. Så att vi inte bygger in oss i ett hörn. – Om Bruce Springsteen kommer till Globen vet vi att många kommer vilja boka hotell. Då kan vi öka kapaciteten med några knapptryck.

Hur har det fungerat hittills?

– Vi har inte haft ett enda bekymmer sedan vi sjösatte i april. Den har gått klockrent från dag ett!

En lika stor bedrift är kanske satsningen på styrning och struktur med införandet av ITIL, projektkontor och två forum för projektprioritering – IT board och Digital board.

Hur prioriterar ni projekt?

– Affärsstrategin kommer uppifrån, utifrån den jobbar vi fram en plan för it och sedan prioriterar vi efter behov i våra forum.

Hur mäts resultatet av projekt?

– Vi tittar på budget, tid och affärsvärde ställt mot business case – och på gästernas betyg på våra tjänster.

Vilka mål och visioner har it?

– Att vara en värdeskapande affärspartner – men med en stabil plattform. Det är viktigt, om inte basen funkar så spelar det ingen roll hur duktig du är på att prata visioner.

Vad är din största bedrift?

– Utöver projekten är det att jag har fått en it-avdelning som mådde dåligt att må bra. Det syns i siffrorna. Det har varit en resa, men kul. Att få människor att må bra, det gillar man!

Hur är du som ledare?
– Öppen, högt i tak, prestigelös, modig. Får saker att hända … är lite väl snabb ibland kanske!

Vad är roligaste med att vara CIO?
– CIO är det bästa jobb man kan ha, för man får vara med i alla delar, men ändå jobba med teknik, vilket jag tycker är kul, och med framtidsvisioner och digitala strategier. Man sitter på rätt ställe! Det är allt ifrån skruvar och muttrar till visioner. Det är kul att få människor att leverera lös­ningar och se när det blir bättre. När allt fortsätter fungera, som ett självspelande piano – då har man lyckats.”

Martin Thell var en av finalisterna på CIO Awards 2016. Se filmad intervju här.
Hör mer om Scandics kunddrivna digitalisering på CIO Trend 2017 den 15 februari.

Fakta Martin Thell

  • CIO på Scandic sedan 2012
  • Rapporterar till: CFO Jan Johansson 
  • Anställda på it-avdelningen: 57 Budget: 390 miljoner, varav 30 % utveckling, 70% förvaltning
  • På fritiden: Båt, golf, resor, familj

Collector bank växer så det knakar. Så gör också it-avdelningen, som i hög grad står bakom framgången. För CIO Camilla Dorvall är det en utmanin­g att hinna rekrytera i den takt som krävs – hon genomför intervjuer närmast dagligen. Och så har det varit sedan hon tillträdde 2012.

Foto: Ulrich FloodCamilla Dorvall.

IDG-Owned

– Då var vi 10 personer på it-avdeningen, idag är vi 130. Det är 90 anställda och 40 konsulter, som vi stärker upp med eftersom vi inte hinner rekrytera i den takt vi skulle vilja! Tillväxten bottnar i förvandlingen av Collector från kreditmarknads­företag till digital nischbank. 2015 fick Collector sin banklicens, samma år börsnoterades företaget på Nasdaq och aktien har gått som en raket. 
Under samma tid har it-avdelningen gått från stödfunktion till aktiv frontlinje med fokus på utveckling. – Vi har ett uttryck – att vi har gått från att vara en bank med en it-plattform till att bli ett teknikbolag med banklicens, säger Camilla Dorvall.
Alll drift är outsourcad, de flesta affärskritiska system är egenutvecklade. Utvecklingen sker agilt, med den senaste tekniken, i devopsform med löpande releaser. Medarbetarna uppmanas att ständigt testa nya saker.

Hur arbetar du för att utveckla dina medarbetare? 

– Dels kör vi kompetensluncher där de får diskutera olika områden. Dels har vi en ”Free Code Friday” i månaden där de får utveckla egna saker kopplat till vår produktstrategi.

Har det fött någon skarp idé? 

– Ja, bland annat vår betalkoll-app, och idéer till flera andra tjänster.

Varför utvecklar ni era affärskritiska system in-house?

– För att vara unika och för att kunna styra utvecklingen av våra produkter, det beslöt vi 2013. Bi är ett område som vi byggt upp själva. Det var min idé och bland det roligaste jag har gjort, det ger så tydligt reultat!

Vad är du mest stolt över?

– Vår stora förändring till ett dat­a­drivet, agilt, innovativt bolag!

Beskriv ditt ledarskap?

– Det är viktigt att engagera och inspirera. Att man har kul här, får vara delaktig och se resultatet av vad man har gjort, hur man har bidragit med värde – det tror jag starkt på.

Vad är det roligaste med att vara CIO?

Att jobba med tekniken och affären ihop. Det är stimulerande. Att inte bara vara en it-chef, utan sitta med i ledningen och vara med på ett strategiskt sätt och bygga banken. Sedan är det extremt roligt att jobba med alla kompetenta människor på it-avdelningen som är så jduktiga, jag får mycket energi när jag pratar med dem.”

Camilla Dorvall var en av finalisterna vid CIO Awards 2016. Se filmad intervju här.

Hör mer om it-förvandlingen av Collector på CIO Trend 2017 den 15 februari.

Fakta Camilla Dorvall

  • CIO på Collector Bank sedan 2012
  • Rapporterar till: vd Stefan Alexandersson och styrelse­ordförande och grundare Lena Apler
  • Anställda på it-avdelningen: 90, plus 40 konsulter
  • Budget: 200 miljoner, varav 70 % utveckling av nya tjänster
  • På fritiden: tränar varje morgon. Reser minst två gånger om året.

Familjeägda hamburgerkedjan Max har gjort braksuccé i Sverige och expanderar starkt. De senaste tio åren har antalet restauranger vuxit från 50 stycken till fler än 120. Svenska rå­varor och hållbarhet är i fokus – och kunderna är nöjdast i snabbmats­sverige. Nu tar Max konceptet vidare i världen, och it är en möjliggörare på resan.

Foto: Ulrich FloodJohnny Bröms.

IDG-Owned

– Vi finns i Sverige, Norge, Danmark och Dubai och är på väg ut i Europa. Så vi är i en expansiv fas, konstaterar Johnny Bröms, som är CIO sedan 2007, då it-avdelningen bestod av en person.

Sedan dess har uppdraget blivit allt mer strategiskt. Om de första åren handlade om att städa upp och införa standardsystem spelar it idag en allt viktigare roll i verksamhets­utvecklingen – och i kontakten ut mot gästerna.
 – Vi har ändrat hela vårt restaurangkoncept och anpassat det till våra digitala kanaler och flöden.

Max var först i Sverige med försäljning via expressautomater och 
tidiga med mobilapp. De första ”expresserna” var på plats redan 2007. Då var tekniken omogen – idag står de digitala säljkanalerna för hälften av försäljningen.

– Och om vi tittar på snittnotan är den högre i både ”expressen” och mobilappen än i de vanliga kassorna, berättar Johnny Bröms.

Vad är din roll i det projektet?

– Sammanhållande. Vårt jobb har varit att få ut de digitala verktygen och optimera flödena så att alla delar får det underlag de behöver; eko­nomi, hr och marknad. Allt måste hänga ihop – automatiskt.

Vilka utmaningar står ni inför?

– Landsetableringarna, att förbättra gästupplevelsen och utveckla försäljningsplattformen. Framåt tittar vi exempelvis på surfplattor för personalen, nya betalsätt som Swish och personliga menyer i appen.

Hur ser it-strategin ut framåt?

– Vi ska jobba ännu närmare verksamheten – strategiskt, taktiskt och operativt. Vi vill även minska ägandet och köpa mer funktionstjänster.

Hur är du som ledare?

– Engagerad, resultatfokuserad, driven och mån om min personal. Jag brinner verkligen för det här!

Johnny Bröms var en av finalisterna i CIO Awards 2016. Se filmad intervju här.

Fakta Johnny Bröms

  • CIO på Max sedan 2007
  • Rapporterar till: CFO Lars Olsson
  • Anställda på it-avdelningen: 8, plus 9 konsulter
  • Budget: 160 miljoner, varav 50% drift, 50% utveckling
  • På fritiden: Resor, träning, umgås med nya sambon.