Jack Nutting på Iphone-utvecklaren Rebisoft har likt många andra svårt att få sina användare att uppdatera när han släpper nya versioner av sina appar. De första dagarna är det en stor klunga som hämtar hem den nya versionen, men sen åker tempot ner ordentligt.

– Jag hade ett spel vars senaste uppdatering var i juni i fjol. Från juni i fjol ända till februari-mars i år så var det folk som uppdaterade varje dag. Och det var inte några stycken, det var ett gratisspel som hade hämtats ett par miljoner gånger, och fram till mars låg det på nära tusen uppdateringar per dag, säger han.

Han ser inte det långsamma uppdateringstempot som något stort problem men tycker ändå att det kan vara tråkigt om man har ny rolig funktionalitet att erbjuda och så många inte märker något.

Det finns dock sätt att snabba på processen.

– Jag har funderat på att göra en egen lösning när appen startar för att kunna påpeka för användaren att det finns något nytt att hämta. Jag har inte gjort något sånt än. Man kan även vara lite hårdare och göra så att appen kontaktar servern när den startas och säger nej om det är en för gammal version. Och en knapp som går direkt till nedladdningen.

Utöver tvångsmetoden är det information i app-beskrivningen som gäller för att sprida ordet om en ny release. I undantagsfall sänder Jack Nutting även ut budskapet utanför App Store.

– Ibland när en release har nåt större så har jag lagt ut en pressrelease. Men där är det svårt att få någon uppmärksamhet alls. Det är väldigt få gånger jag har sett nån upprepa det.

Hur ofta behöver du uppdatera egentligen? Finns det något egenvärde i att göra det ofta?
– Det tror jag absolut att det gör. En del användare blir lite besvikna när saker inte uppdateras. På banken jag jobbar med nu hade vi en månad efter senaste releasen kommentarer i App Store om att "de struntar i den här appen, de har övergivit den, de har inte uppdaterat på en månad".

– Det är egentligen helt galet, men folk har en uppfattning om att saker ska hända väldigt snabbt. Allting ska förstås vara perfekt och gratis. Man kan försöka möta dem halvvägs genom att göra lite frekventa releaser. Vi försöker få ut en ny version varje månad, för att visa att vi fortfarande rör på oss.

Snabbkoll: Så får du folk att uppdatera
Marknadsför uppdateringen i appens beskrivning.
Uppmuntra till uppdatering genom ett startmeddelande i appen.
Tvinga dem, genom att göra appen obrukbar utan uppdatering.
Skicka ut pressmeddelande till tjänster som exempelvis Newsdesk vid större förändringar som kan ha nyhetsvärde.