- Internetworld:

Därför satsar Lekmer på riktade nyhetsbrev

Leksaksbutiken Lekmer jobbar med flera typer av e-postutskick, bland annat personaliserade erbjudanden där man följer upp kunder som har besökt sajten men inte handlat, ett allmänt nyhetsbrev och riktade utskick som utgår från tidigare köp.

Uppföljningen av kunder som har besökt sajten och lagt varor i varukorgen men inte handlat har Lekmer finslipat under ett par år. Förutom att påminna om produkten innehåller mejlen ofta ett erbjudande.

– Du måste addera ett mervärde för att få kunden att avsluta. Det finns ju en anledning till att de lämnade korgen en gång, säger marknadschefen Johan Englund.

Dessutom erbjuder Lekmers kundtjänst sin hjälp i mejlet och frågar om det är något kunden är missnöjd med. Är det någon produkt som saknas i sortimentet?

– Att fråga kunden om detta visar på lyhördhet och engagemang, samtidigt som vi får möjlighet att fånga upp problem och åtgärda dem, säger ­Johan Englund.

Det allmänna nyhetsbrevet skickas ut varje vecka till hela kunddatabasen. Här strävar Lekmer efter att ha ett brett innehåll där alla kan hitta något som intresserar. Det är en utmaning när man har föräldrar som målgrupp. Den som har en ett­åring hemma är intresserad av helt andra produkter än den som är förälder till en tioåring.

I de riktade utskicken görs en segmentering ut­ifrån tidigare köp. Här jobbar Lekmer med merförsäljning: Har en kund köpt ett dockskåp får han eller hon erbjudanden om dockskåpsmöbler och tillbehör. Har kunden köpt en liggvagn kan Lekmer efter en tid erbjuda en paraplysulky.

Lekmer jobbar också med att flytta kunder ­mellan olika produktkategorier.

– Vi kan visa att vi även har barnkläder eller baby­produkter, till exempel. Vi började som en leksaksbutik, men är i dag ett komplett varuhus för barnfamiljen. Vi ska ha allt till alla ungar.
De stora försäljningsvolymerna  kommer via Lekmers allmänna utskick, men de riktade utskicken har den högsta konverteringen.



Rätt använd ger ­e-postmarknadsföring bra resultat till rimlig kostnad, menar ­Johan Englund, marknadschef på Lekmer.

Hur stor andel av Lekmers försäljning drivs av e-postmarknadsföring?
– Vi redovisar inga siffror, men den är ­naturligtvis viktig och betydande. E-postmarknadsföring misshandlas mycket eftersom det är många som inte är relevanta i kommunikation och erbjudande. Det blir spammigt. Men lyckas man få till det bra och lyssnar på sina kunder får man goda resultat till rimliga kostnader, säger Johan Englund.

Då fungerar nyhetsbrevet bäst
Bäst resultat med nyhetsbrven får Lekmer om de skickar ut dem på kvällen, efter att deras kunders barn har gått och lagt sig.
- Ska man få högsta möjliga relevans är det när föräldrarna har någorlunda lugn och ro. Man ska gärna pricka en reklampaus ­också, säger Johan Englund.




Fakta

Allt fler företag väljer att jobba med personligt anpassade nyhetsbrev. Enligt ­mätningar från webb­platsen ”Who’s mailing what” i USA var 28 procent av utskicken år 2009 anpassade efter mottagaren.

Året efter hade andelen ökat till 34 procent. Och 2011 steg siffran ytterligare: Under januari-oktober 2011 var andelen personligt anpassade utskick i genomsnitt 37 procent, visar statistik som Target Marketing publicerat.



Whitepaper


Så håller du koll på viktigaste nyheterna

Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg.
Vi har nolltolerans mot inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande. Även poänglösa datorkrigsinlägg och inlägg som är off topic tas bort. Brott mot reglerna kan leda till permanent avstängning.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla idg.se@idg.se

Läs mer om vår policy i diskussionsforum


Så håller du koll på nyheterna

Aktuella jobb

Utvalda whitepaper

Mobil IT-säkerhet utan kompromisser
App app app... 20 API tips
Sju krav på mejl i molnet

Nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt dagliga nyhetsbrev!

Morgonens viktigaste it-nyheter och Dagens Dilbert

Please don't insert text in the box below! Please don't insert text in the box below! Villkor