- Internetworld:

På jakt efter en sajt som alltid fungerar

Sträva efter att ha 100 ­procents upptid, säger ­Magnus Nystedt, Pingdom.
Sträva efter att ha 100 ­procents upptid, säger ­Magnus Nystedt, Pingdom.
När kunderna inte kommer åt din webbplats förlorar du pengar. Det gäller oavsett om du säljer produkter och tjänster via sajten eller använder den för att visa upp vad du erbjuder.

Alla webbhotell drabbas av driftstörningar vid något tillfälle, så att kundernas sajter inte går att nå. Vilka krav på upptid du som kund kan ställa på webbhotellet varierar förstås beroende på vad ert avtal säger. Om du har en webbplats som är viktig för företagets affärer bör du sträva efter att komma så nära en upptid på 100 procent som möjligt.

Magnus Nystedt, analytiker på Pingdom, som mäter sajters tillgänglighet, hjälper oss att räta ut frågetecknen kring upptid och tillgänglighet:

Spelar det egentligen någon roll för ­kunden om tillgängligheten är 99,9 ­procent eller 99,7 procent?

Det kan det helt klart göra. Den lilla skillnaden mellan 99,9 och 99,7 procent betyder att sajten är nere 44 minuter eller 130 minuter på en månad. Om det är ett fortgående problem blir det förstås mycket tid, vilket kan betyda förlorade intäkter för många sajter. Något som är värt att ta reda på är ­vilken tidsperiod som avses för upptiden. Är det 99,9 procent per dygn, vecka, månad eller år? Hur det mäts påverkar ­drastiskt den faktiska tillgängligheten.

Hur mycket ”får” sajten vara nere innan man kan klaga?

Det finns ingen generell regel för det, det varierar från fall till fall. Det man har att falla tillbaka på om man är missnöjd med den upptid som ett webbhotell levererar är servicenivåavtalet eller SLA, om sådant finns. Tyvärr är det få webbhotell som erbjuder ett servicenivåavtal där en specifik procent upptid garanteras. Oavsett om ett servicenivåavtal finns eller inte ska en kund kunna förvänta sig att webbhotellet är så transparent som möjligt om driftstatus vad gäller servrar, nätverk och andra komponenter. Vanligtvis finns detta tillgängligt på en sida på webbhotellets sajt.

Vad är bra och dålig upptid?

Det varierar förstås, men för affärskritiska webbplatser anser vi att man ska sträva efter att komna så nära 100 procents upptid som möjligt. Och det är möjligt i dag att komma väldigt nära med den teknik som är tillgänglig. Det finns till exempel inte längre någon anledning att en webbplats ska vara otillgänglig under en uppgradering av program och medan backuper görs.


Fakta

Kontakta leverantören

Tala om att den sajt du driver har legat nere för att se om leverantören har någon förklaring och om de kan hjälpa till på något sätt. Webbhotellet är förhoppningsvis villigt att hjälpa till med problem även när det egentligen inte är deras fel. Kanske har du själv gjort något misstag som orsakar att din sajt är oåtkomlig?

Se över ditt servicenivåavtal

Utöver vilken upptid som garanteras bör ett servicenivåavtal också specificera hur snabbt driften ska vara återställd efter att ett avbrott har drabbat ett webbhotell. Dessutom är det inte ovanligt att servicenivåavtal inte räknar in ­aviserade och planerade driftavbrott. Som kund ska man också se till att övervaka sina sajter så att man vet när något strular, kanske till och med innan webbhotellet vet att det finns ett problem.

Driv dina egna system


Att nå 100 procent i upptid är en utopi som väldigt få, om ens något, webbhotell kan leverera. Om du har en webbplats eller andra system som kräver 100 procents upptid, eller så nära det som möjligt, bör du nog titta på att driva dina egna system. Då har du i alla fall chansen att skräddarsy din ­lösning och anpassa den till dina behov.

Nackdelen är att det faller mer ansvar på dig att se till att saker och ting fungerar.

Ju högre dina krav är på att upptid, desto mer kommer det att kosta dig, oavsett om du väljer att lägga ut driften på ett webbhotell eller att driva sajten själv.


Whitepaper



Slumpgen 3

PASSA PÅ!

Här är det viktigaste inom e-handel just nu


Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg.
Vi har nolltolerans mot inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande. Även poänglösa datorkrigsinlägg och inlägg som är off topic tas bort. Brott mot reglerna kan leda till permanent avstängning.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla idg.se@idg.se

Läs mer om vår policy i diskussionsforum


Rekryterar just nu

Utvalda whitepaper

Låt datorn ta skitgörat
Virtualisering-to-go
Flasha med närminnet

Nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt dagliga nyhetsbrev!

Morgonens viktigaste it-nyheter och Dagens Dilbert

Please don't insert text in the box below! Please don't insert text in the box below! Villkor