Man kan inte köpa ett soa-system, slänga in det på IT-avdelningen och hoppas få magiska resultat över natten. Rätt implementerat kan soa bli en förändringskraft i organisationen, men förändringen kan ta tid. Under resans gång kommer många värdefulla fördelar med soa att förverkligas, men bara om rätt styrningsprocesser införs - processer som stöttar det kulturskifte soa innebär.

Anne Thomas Manes är vice vd och forskningschef på konsultfirman Burton Group, och en tankeledare inom soa. Hennes uppfattning är tydlig:
- Soa handlar mer om kultur än om teknik. Soa kräver ett annat tankesätt och nya regler.

Att skaffa sig det nya tankesättet och reglerna har stora fördelar, bland annat:

  • Minskade kostnader, främst genom ökad återanvändning.
  • Mindre dubbelarbete och färre program som kastas bort.
  • Ökad konsekvens, säkerhet och bättre efterlevnad av standarder blir resultatet när gemensamma affärsregler och affärsprocesser införs.
  • Ökad produktivitet hos personalen, ökad effektivitet och nöjdhet när affärsprocesserna och användargränssnitten förbättras.

Att ta till sig soa medför dock en del utmaningar:
  • Organisationsförändringar krävs, främst i organisationens strukturer, interna bokföringsrutiner och belöningssystem.
  • Omfattande utbildning krävs, både för IT-personalen och för folket på affärssidan. Detta för att försäkra sig om att arkitekturen blir konsekvent och att det finns kunskap att utveckla den.
  • Ny infrastruktur och uppgraderingar kommer att krävas.
  • Människor har svårt att ta till sig förändringar och faller lätt tillbaka i gamla vanor. Då missar de fördelarna med soa och möjligheten att kunna skapa flexibla program.

Anne Thomas Manes har flera konkreta tips som kan hindra organisationer på väg att införa soa från att misslyckas. De flesta av hennes råd fokuserar på planering och styrning, för att försäkra sig om att soa-arbetet får en klok utformning och att det underhålls och utvecklas. Framför allt är det viktigt att:
  • Organisationer bör skapa en särskild grupp för soa som leder arbetet. Denna avdelning har ansvar för att ta fram en plan för hur man ska implementera soa, samt case som kan användas. Det ska också vara den huvudsakliga kommunikationskanalen mellan affärssidan och IT. Om införandet av soa ska bli framgångsrikt krävs att man har en god dialog och ett bra ledarskap.
  • För att uppnå ett bra samarbete och ett lyckat införande av soa i hela företaget, måste man knuffa både affärs- och IT-folket ut ur sina bekvämlighetszoner och få dem att börja jobba med mindre välbekanta delar av organisationen. Soa-gruppen bör ta fram nya styrningsprocesser, policys och best practices för att underlätta kulturskiftet och försäkra sig om att hela soa-initiativet blir lyckat.
  • Även om soa är allmänt accepterat som "den rätta vägen" för att bygga moderna program hindras införandet i stora organisationer ofta av kulturell trögrörlighet. Trots detta upplever många företag stora framgångar och kostnadsbesparingar, även i ett tidigt stadium innan soa mognat i organisationen. De företag som framgångsrikt använder soa har arbetat aktivt för att förändra tankesättet i företaget.
  • De principer som behöver finnas på plats för att projektet ska bli lyckat drivs igenom med hjälp av nya styrdokument, med syfte att utveckla och leda färdplanen för soa.


Översättning och bearbetning: Lisa Bjerre