Det är den 6 april, och under solsken blandat med snö och hagel är det allsvensk fotbollspremiär på Råsunda i Solna. I dryga 90 minuter kämpar storlaget Djurgården mot nykomlingarna Brommapojkarna. Men det är inte bara premiär för fotbollen. Längs med långsidan sitter ett antal kameror som också de har en slags premiär. Det handlar om Aftonbladets nya satsning, Sportbladet Zoom, och kamerorna tillhör företaget Tracab.

Tracabs kameror ser allt och håller koll på varje enskild spelare på planen. Och bollen såklart. Hur fort och mycket de springer, topphastighet – det mesta en statistikgalning behöver veta. Allt serveras sedan besökarna på Aftonbladets sajt, där man även kan se matchen i realtid, i form av ett gäng olikfärgade prickar som jagar en vit prick. Ungefär som ett väldigt gammalt datorspel.

Spolar vi tillbaka bandet hamnar vi på samma ställe fast tre dagar tidigare, denna gång i Tracabs kontor som lägligt nog är en del av fotbollsstadion. Det råder febril aktivitet inför fotbollspremiären. Allt måste klaffa.

– Ett kamikaze-projekt, säger Claes Brikell och skrattar. Han är CTO på företaget.

På den gräsgröna heltäckningsmattan som bär upp fikarummet skämtas det friskt över några koppar kaffe. Fotbollsnärvaron är påtaglig, inte minst på grund av den mest framträdande möbeln, ett gammalt fotbollspel, men även av den tv-spelshörna som är under konstruktion bredvid, där det förmodligen kommer utspelas en del Fifa-bataljer mellan kollegorna.

– De flesta här är tokiga i fotboll, berättar Tracabs vd Lars-Olof Norell. Det är nästan en nödvändig förutsättning att du är jätteintresserad av det. Vi har rätt animerade diskussioner här om favoritlag.

Runt hörnet sitter bröderna Oscar och Johan Tjellden, 29 respektive 22 år, och jobbar för fullt. Även de är intresserade av fotboll, till en viss gräns förstås.

– Ja, men jag är inte fanatisk. När vi är ute på en match så kan vi inte direkt följa med i matchen, berättar Oscar.

Lars-Olof förklarar att Oscar och Johan tillhör Sollefteå-maffian, och syftar på den stora grupp anställda som kommer från Sollefteå – ett resultat av att folk har rekommenderat varandra. I överlag talas det inte mycket stockholmska på kontoret i Solna. Ett annat typiskt kännetecken för en Tracab-arbetare är låg ålder.

– Jag förstör ju medelåldern totalt med mina 58 år, skrattar Lars-Olof. Beteendet hos våra målgrupper är viktigt att förstå, det här är en lösning som är till för människor som är mycket aktiva på webb och mobila lösningar.

Vd:n själv är inget rabiat fotbollsfan, där han kommer ifrån är det andra sporter som gäller.

– Som du hör på min dialekt så är jag värmlänning, och vi har liksom inget bra fotbollslag egentligen. Det är ishockey och bandy framför allt. Jag är allmänt väldigt idrottsintresserad.

Tracabs teknik kan egentligen appliceras på vilken sport som helst, så länge som det är en arenasport. Anledningen till att företaget fokuserar på fotboll är till stora delar ekonomisk. Det är i fotbollen pengarna ligger, förklarar Lars-Olof.

– Det är en fråga om hur vi gör det här till ett företag som tjänar pengar, och som kan växa mycket snabbt. Då är det inte så svårt att räkna ut. Tittar man på hur mycket pengar som finns i sport, så ligger 50 procent av alla pengar i fotboll. Det finns liksom inte så mycket anledning att tänka på så mycket mer än fotboll.

Berättelsen om Tracab började för fyra år sedan när Robert Hernadi, före detta generalsekreterare i Svenska Fotbollsförbundet, började fundera på om man inte borde kunna använda teknik för att avgöra när det är offside eller inte. Han kontaktade då nuvarande delägarna Saab och Hego med idén, och tillsammans började de driva ett utvecklingsprojekt på Saab där de kom fram till att det faktiskt gick att göra något av det hela. Efter två års laborerande och testande kom riskkapitalföretaget IT Provider in i bilden, berett att investera.

Lars-Olof berättar dock att ursprungsidén med tiden har lagts åt sidan. FIFA och UEFA var helt enkelt inte villiga att låta tekniken spela domare. Den mänskliga domaren bestämmer, och det får man rätta sig efter.

– De säger så just nu. Men samtidigt så kan man använda en liknelse: Jag såg mitt första OS på 60-talet, och de sprang 100 meter på friidrotten. Då satt man där på en pall med stoppur, och man tyckte säkert att det var jättesportsligt. Och sen kom tekniken och man kunde börja mäta på ett annat sätt. Jag tror det är samma sak här.

Nu är det statistik för hela slanten som gäller. Framgångsreceptet ska enligt Lars-Olof vara människans vetgirighet. Statistik är ingen nyhet, men den statistik som Tracab får fram har inte varit tillgänglig tidigare. Tekniken har inte funnits där. Lars-Olof ser ingen risk med att det blir för mycket siffror inblandade i sporten.

– Det finns ju människor som är jäkligt pålästa på fotbollsspelarna, hur hårt de skjuter och så vidare. Så det finns ju sifferbitar, det vet vi. Jag tror att det grundar sig på en stor kärlek för sporten.

Lars-Olof Norell är själv ny på företaget, och har haft fullt sjå med att sätta sig in i allt som pågår, både internt i Tracab och i relationerna med kunder och samarbetspartners. För att inte tala om att lära känna alla människor och förstå vad själva tekniken går ut på egentligen. Det kände han nämligen inte till när han under en skidsemester fick förfrågan om att gå med i Tracab-laget. Som tur var hade dotterns pojkvän följt med på skidresan. Han hade läst en artikel om tekniken och kunde förklara vad det handlade om.

– Så då fick jag en bild av det hela. Sen när jag kom hem började jag titta på hemsidor och fråga lite mer, och då fick jag ju klart för mig vad det handlade om.

Sakta men säkert fick han även klart för sig vad företagets uppgift gick ut på.

– Just nu är Tracab ett teknikföretag kan man säga, men vi är inne i ett skede då vi går från att vara ett teknikföretag till att vara ett innehållsföretag. Så vi kommer likna företag som IDG framöver, fast vårt innehåll handlar om vad som händer under fotbollsmatcher.

Förutom den traditionella webben och tv-marknaden så ser Lars-Olof ljust på att få in Tracab även i mobiltelefonen. Tanken är att man ska kunna sitta på läktaren och kunna få fram en massa information om matchen i telefonen.

– Du skulle kunna ta upp Brommapojkarnas laguppställning, så kan du scrolla och följa hur mycket de springer, hur hårt de skjuter, hur fort de springer, hur många ruscher de har gjort och såna saker, förklarar Lars-Olof.

Tracab ligger just nu i träning för en internationell expansion. Sport är en stor marknad som växer, och fotboll har en stor del av den marknaden. Målet för Tracabs expansion blir alltså de länder där fotboll är störst.

– 70 procent av allt som finns inom området fotboll finns i fem länder, det är England, Tyskland, Italien, Spanien och Frankrike. Så vad vi ska göra, efter att vi nu har lärt oss att jobba med allsvenskan med Aftonbladet, mobiloperatörer och tv, det är att ta med oss den kunskapen och åka ner till de länderna, och försöka erövra de marknaderna.

Tre dagar senare vinner Brommapojkarna överraskande derbyt mot Djurgården, och när domaren blåser av matchen har Tracabs samarbete med Aftonbladet börjat på riktigt – en tjänst som nu används flitigt av fotbollsentusiaster som vill veta mer om sin favoritsport.