Uppköp är ett viktigt verktyg för Google i sökmotorföretagets strävan att härska över teknikvärlden, och Google snålar inte med pengarna. Bara den senaste veckan har tre företag fått se sig slukade, och fler lär möta samma öde.

Här är Googles alla uppköp de tolv senaste månaderna:

  • Augusti 2006 – Google köper Neven Vision, som specialiserar sig på mobil fotosökning.
  • Oktober 2006 – JotSpot, som jobbar med Wiki-teknik, hamnar i sökmotorjättens klor.
  • Oktober 2006 – Samma månad slår Google till ordentligt och köper videosajten Youtube, för 1,6 miljarder dollar.
  • December 2006 – Google köper en del av schweiziska Endoxon, som ska hjälpa till att sätta Europa på kartan. Google maps-kartan alltså.
  • Mars 2007 – Statistik kan vara snårigt. Därför köper Google företaget Trendalyzer, som förvandlar siffror till interaktiva animationer.
  • Mars 2007 – Adscape Media gör teknik för att placera reklam i datorspel. Google köper för 23 miljoner dollar.
  • April 2007 – Svenska Marratech sitter på grym mjukvara för videokonferenser. Google köper upp den.
  • April 2007 – För att stärka sin produkt Google Docs & Spreadsheets köper Google upp Tonic Systems, som skapar teknik för dokument och presentationer.
  • April 2007 – Google går med på att köpa annonsföretaget Doubleclick för smått otroliga 3,1 miljarder dollar. Själva köpet är inte genomfört än.
  • 29 maj 2007 – Greenborder Technologies gör säkerhetsmjukvara till webbläsare. Google behöver deras expertis och plockar därför fram plånboken igen.
  • 30 maj 2007 – Bara en dag senare går Google med på att köpa Panoramio, som kopplar ihop fotografier med geografiska platser.
  • 1 juni 2007 – Och bara två dagar efter det är det Feedburners tur. Google ser köpet som en chans att förbättra sina RSS-tjänster.