Så du har bestämt dig för att du vill tjäna pengar på e-handel? – Bra, att inse potentialen i e-handelsbranschen är ett utmärkt första steg. Nu har du det svåraste framför dig. Att ta steget ut ur din trygga vardag in i möjligheternas ovisshet. Du bygger upp förväntningar, planerar, diskuterar din eventuella satsning med vänner och bekanta. Innan du vet ordet av är du på 4000 meters höjd. Du står i planets dörröppning och det är nu det gäller. Du ser inte marken för alla moln, men du måste kliva ut ur planet och lita på att saker och ting löser sig under färden. – Tro mig, det är inte svårt och du kommer att klara det om du bara vill.
Grattis, du har nu kommit mycket längre än de flesta. Du har tagit klivet in i det okända. Nästa steg är att hitta din glöd och nära den så att den blir en stor eld. Om du ska längta efter att få gå till jobbet varje måndag hjälper det att du säljer varor eller tjänster du älskar. Brinner du för din butik och allt i den kommer ditt jobb bli ett nöje, din försäljning öka och dina kunder kommer att se dig som en messias i branschen.
Vilken produkt eller tjänst ska du sälja? – Det finns inga generellt bra eller dåliga nischer. Om dina vänner eller bekanta skrattar åt din affärsidé kan du mycket väl vara på rätt spår. Det finns inget facit för e-handel, du kan själv skapa det företag som kommer vara förebilden inom e-handel på civilekonomutbildningarna om 10 år.
Behandla dina kunder som din familj. Var beskrivande och personlig. Skriv produktbeskrivningar som om de var talet du skulle hålla på din brors bröllop. Få dina besökare att skratta, känna och relatera till dig och dina produkter.
Om de har frågor, svara direkt. Om de inte är nöjda, be om ursäkt och gör de ännu mer nöjda än de hade varit om inget hade gått fel. Ge löften och infria dem alltid. Var snabbast, leverera dagen efter beställningen lagts. Överträffa alltid dina kunders förväntningar.
För att lyckas och tjäna pengar på e-handel krävs bara att du vågar satsa, brinner för din bransch och att du överträffar dina kunders förväntningar. Det handlar om service, inte om teknik eller avancerade funktioner. Dessa är bara ett sätt att kompensera för det som dina kunder egentligen vill ha.
Dan Nilsson bloggar om e-handel, entreprenörskap, och marknadsföring på bloggen En e-handlares bekännelser. Han har valt att skicka vidare stafettpinnen till Anton Johansson på Superanton.se med ämnet "Hur kommer framtidens sökmotoroptimering att se ut?"
Bloggstafetten är ett nedslag i den svenska bloggosfären. Varje bloggare har fått ett specifikt ämne att skriva ett blogginlägg om, och sedan får de skicka vidare stafettpinnen till nästa bloggare. Fredrik Wass var först ut med ämnet Sociala webben 2007. Vi får se var vi slutar.
Tidigare inlägg
Fredrik Wass: Äntligen bygemenskap
Isabelle Ståhl: Könsrollerna får spelrum på nätet
Per Gudmundson: Bloggare är de nya punkarna
Erik Starck: Outsourcingsäkra jobb - finns de?
Peter Sandberg och Christian Rudolf: Följ dina drömmar och starta ett it-företag