Myspace är den största sociala nätverkssidan med ungefär 110 miljoner användare över hela världen. Myspace har valt att hårdsatsa på mediainnehåll, nyligen offentliggjordes Myspace Music - en ny tjänst som backas upp av Sony BMG, Universal och Warner Music – och nu tar Myspace steget vidare och satsar på tv-serier.

Myspace har slutit ett avtal med produktionsbolaget Shine Reveille International. Resultatet blir att flera stora tv-serier nu kommer att kunna visas på Myspace. Bland de tv-serier som nu kommer till Myspace hittar vi inga serier vi känner igen här i Sverige, men serier som "The biggest loser" och "Are you smarter than a fifth grader?” är kända i USA.

Myspace ser detta som ett första steg i en satsning som ska förändra hur tv-serier tas fram. Istället för att som i dag göra pilotavsnitt som sänds på tv och sedan hoppas på att ett tv-bolag beställer serien vill Myspace att deras nätverkssajt med musik och tv-intresserade ungdomar ska utgöra en testplattform.

Myspace sänder redan i dag två exklusiva serier, "Roommates" och "Special delivery". Myspace letar även efter lokalt innehåll i de olika länder där företaget verkar. I och med satsningen på både DRM-fri musik och tv-serier kan Myspace bli en utmanare till iTunes Store som i dag levererar musik, filmer och tv-serier.

Källa: New York Times