– I Japan spelar 75 procent av befolkningen mobilspel. Det säger Lawrence Cosh-Ishi på det Tokyobaserade företaget Mobilkyo, som ananlyserar den japanska mobilmarknaden. Han pratade i Stockholm på tisdagen under konferensen Mobile Summit.

Snart kommer lika många i Sverige att spela mobilspel, förutspår han. Inom ett par år kommer vi att se samma utveckling i Europa som just nu håller på att ske i Japan.

Än så länge är det korta och enkla spel som den stora massan vill ägna sig åt. Men nästa stora grej inom mobilspelsbranschen är mer avancerade, och interaktiva spel. Flera företag utvecklar spel där mobilen ska användas som en rörelskänslig enhet, ungefär som en wii-kontroll.

– Det här kan användas i exempelvis olika sportspel, som bowling, säger Lawrence Cosh-Ishi och visar ett spel som går ut på att kasta slägga. Avändaren ska snurra runt med mobilen och samtidigt skrika tillräckligt högt när den kastar iväg ”släggan”. Lyckas man inte första gången meddelar mobilen vad man ska göra för att lyckas bättre nästa gång.

– Det börjar med att man spelar spel där man ska luta mobilen, som labyrintspel. Men sen blir man modigare, och på senare tid har jag sett folk som bowlar med mobilen på allmänna platser, säger Lawrence.

Billig flatrate är en nyckel för att lyckas med mobilspel på bred front. En annan framgångsfaktor i Japan är också att operatörerna är just operatörer, och överlåter till andra företag att tillhandahålla spel, musik eller annan media, enligt Lawrence Cosh-Ishi.

Mobile Summit är en konferens med fokus på mobilitet. Den pågår 28-29 oktober i Stockholm.

Fakta

  • Satsa stort. Testa gärna idéerna hemma i Sverige, men ska du tjäna pengar bör du tänka internationellt.
  • Unga tjejer är en missad målgrupp. Satsa på spel i den här målgruppen.
  • Användarna vill inte betala för enkla mobilspel. Låt spelen vara gratis och dra in pengarna på andra sätt. Till exempel genom reklam eller kringtjänster som kostar pengar.