Våra senaste
toppartiklar

- TechWorld:

Säkerhetsbrister
direkt från fabrik


- Computer Sweden:

Småspel ska
ge Microsoft
indiecredd


- M3:

Därför ska
du roota din
mobiltelefon


Computer Sweden | Foto: Kristdemokraterna

Computer Sweden | Foto: Kristdemokraterna

Hälsokonto högst
på Hägglunds lista

Karins kvartssamtal "Patienter ska få med sig sin information oavsett vilken vårdgivare man möter", säger Kristdemokraternas Göran Hägglund.


Mjukvara som tjänst - CIO Sweden:

Duka: IT på kran passar oss perfekt

När Meta Persdotter fick uppdraget som VD på detaljhandelskedjan Duka bestämde hon sig för att se över företagets samtliga processer. Det var då hon upptäckte brister i betalningsprocesserna.
- Det fanns helt enkelt ingen bra uppföljning och vi visste till exempel inte om vi hade ett svinn eller inte. Därför tog vi till slut in hjälp med att se över hela processen med att ta betalt - allt från returer, byten, reklamationer, rabatter, kampanjer och aktiviteter, säger hon.

I våras hittade man leverantören BizIntel som sysslar med Business Intelligence. Tycke uppstod och till slut hade man lyckats identifiera problemen. Bland annat upptäckte man att det var problem med kedjans rabatter, och att det var stor skillnad i rabatthanteringen i olika butiker och mellan de bästa och de sämsta butikerna.

För att lösa problemen införde man en hyrlösning som skapar en omfattande uppföljning av betalningsprocessen, där fokuset ligger på internt och externt svinn. Leverantören kallar lösningen BISS, eller BizIntel Solution Services, och med hjälp av den lovar man att detaljhandeln ska kunna bearbeta sitt interna svinn med tekniken som hjälp. För BizIntel blev Duka företagets första pilotkund. I sommras var lösningen på plats.
- Vi behövde analys, nu hittade vi den här lösningen. För oss fungerar det perfekt att hyra tjänsten istället för att drifta den själva, säger Meta Persdotter.

För det är just en hyrtjänst det handlar om. Kunden betalar en månadsavgift baserad på företagets omsättning och antal transaktioner. Mats Tärning som är vd på BizIntel säger att ett företag i detaljhandeln ofta har ett svinn på uppemot två procent av omsättningen. Han hävdar att man med BISS kan hämta tillbaka 20 till 25 procent av den kostnaden.
- Hos Duka har vi sett ett mycket bra resultat. Främst då gällande rabatter.
- Vi har fått ner våra rabatter från 14 till 8 procent av omsättnignen. Och då i en tid med lågkonjunktur, julhandel och reor. Det tycker vi är mycket bra, säger Meta Persdotter.

Enligt Mats Tärning plockar lösningen upp en stor mängd information om företaagets betalningsprocess.
- Sen är det upp till användaren att prioritera bland de åtgärder man kan göra, säger han.
För Dukas del är månadskostnaden 35 000 kronor i månaden. Mats Tärning räknar med att ett företag med 5 miljarder i omsättning får betala runt 100 000 kronor för tjänsten.

BISS har enligt Meta Persdotter gett Duka flera fördelar. Förutom att få ner rabbeterna har man också lyckats identifiera otydligheter i arbetssättet som varit alltför komplext. Tack vare den nya lösningen har man kunnat förenkla och förtydliga arbetsrutiner och regler och nu har man lyckats få ett gemensamt arbetssätt för alla butiker i landet.

Tjänsten
levereras över internet på säkra linor. Dataöverföringen sker på kvällen då kassorna stängs. Sedan bearbetas och analyseras datan så att den är färdig på morgonen dagen efter. Just möjligheten att hyra lösningen var avgörande för Duka, berättar Meta Persdotter.
- Vi har en väldigt liten och slimmad IT-avdelning som sysslar med suppbort, ingen utveckling eller analys. Genom att hyra den här tjänsten kan vi fortsätta ha en slimmad organisation.
Meta Persdotter konstaterar att Dukas marginaler inte tillåter en jättestor IT-avdelning.
- För oss är det här fantastiskt. Det gör att vi verkligen känner att vi står rustade för framtiden, säger hon.


Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg.
Vi har nolltolerans mot inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande. Även poänglösa datorkrigsinlägg och inlägg som är off topic tas bort. Brott mot reglerna kan leda till permanent avstängning.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla idg.se@idg.se

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Utvalda jobb

Utvalda whitepaper

Säker API-strategi
Agil utveckling 2.0
Backup på en kvart

IDG.se-nyheter via mejl


Nyheter

- Computer Sweden:

Efter Heartbleed
- Openssl får
konkurrens


- M3:

"Mobilsurf - en helt surrealistisk upplevelse"


- Computer Sweden:

Därför slutar
outsourcingen
i missnöje


- Internetworld:

"SVT Flow förvirrar"

- IT24:

Telia tvärvänder - väljer Arenastaden


- Internetworld:

Finska superentreprenörer startar nordisk startupfond


- Computer Sweden:

"När programmerade du med din dotter senast?"


- MacWorld:

Så får du supernätverk via thunderbolt


- TechWorld:

Därför satsar Cern på Red Hat


- PC för Alla:

Så stort är Whatsapp


- Internetworld:

Här är nyheterna du inte får missa i Google Analytics


- TechWorld:

Säkerhetsbrister
direkt från fabrik


- Computer Sweden:

Osäkerhet kring internets framtid

- M3:

Därför ska
du roota din
mobiltelefon


- Computer Sweden:

Småspel ska
ge Microsoft
indiecredd


- IDG.se:

Så håller Facebook koll på var dina vänner är


- M3:

Kurvig tv imponerar med smarta funktioner


- Internetworld:

Attack mot Moderaternas webbhotell


"Bitcoin kan få väcka bankerna"

Krönika Om bankerna inte vaknar kommer konsumenterna att välja lösningar som är både är snabbare, enklare och billigare, skriver Martin Appel.

Nyhetsbrev
Kontakta oss
Postadressen är:
IDG.se, Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm

Telefon (växel): 08-453 60 00

Ansvarig utgivare: Carl Grape



Om IDG.se
Copyright © International Data Group
Sök efter artiklar och produkter: