Våra senaste
toppartiklar

- MacWorld:

Så lagrar
du dina filer
i hundra år


- Computer Sweden:

Ljudkoden som
triggar mobilköpet


- Computer Sweden:

Molnet tvingar
fram smartare
utvecklare


- TechWorld:

Så gör du
OS X säkrare


Mjukvara som tjänst - CIO Sweden:

Duka: IT på kran passar oss perfekt

När Meta Persdotter fick uppdraget som VD på detaljhandelskedjan Duka bestämde hon sig för att se över företagets samtliga processer. Det var då hon upptäckte brister i betalningsprocesserna.
- Det fanns helt enkelt ingen bra uppföljning och vi visste till exempel inte om vi hade ett svinn eller inte. Därför tog vi till slut in hjälp med att se över hela processen med att ta betalt - allt från returer, byten, reklamationer, rabatter, kampanjer och aktiviteter, säger hon.

I våras hittade man leverantören BizIntel som sysslar med Business Intelligence. Tycke uppstod och till slut hade man lyckats identifiera problemen. Bland annat upptäckte man att det var problem med kedjans rabatter, och att det var stor skillnad i rabatthanteringen i olika butiker och mellan de bästa och de sämsta butikerna.

För att lösa problemen införde man en hyrlösning som skapar en omfattande uppföljning av betalningsprocessen, där fokuset ligger på internt och externt svinn. Leverantören kallar lösningen BISS, eller BizIntel Solution Services, och med hjälp av den lovar man att detaljhandeln ska kunna bearbeta sitt interna svinn med tekniken som hjälp. För BizIntel blev Duka företagets första pilotkund. I sommras var lösningen på plats.
- Vi behövde analys, nu hittade vi den här lösningen. För oss fungerar det perfekt att hyra tjänsten istället för att drifta den själva, säger Meta Persdotter.

För det är just en hyrtjänst det handlar om. Kunden betalar en månadsavgift baserad på företagets omsättning och antal transaktioner. Mats Tärning som är vd på BizIntel säger att ett företag i detaljhandeln ofta har ett svinn på uppemot två procent av omsättningen. Han hävdar att man med BISS kan hämta tillbaka 20 till 25 procent av den kostnaden.
- Hos Duka har vi sett ett mycket bra resultat. Främst då gällande rabatter.
- Vi har fått ner våra rabatter från 14 till 8 procent av omsättnignen. Och då i en tid med lågkonjunktur, julhandel och reor. Det tycker vi är mycket bra, säger Meta Persdotter.

Enligt Mats Tärning plockar lösningen upp en stor mängd information om företaagets betalningsprocess.
- Sen är det upp till användaren att prioritera bland de åtgärder man kan göra, säger han.
För Dukas del är månadskostnaden 35 000 kronor i månaden. Mats Tärning räknar med att ett företag med 5 miljarder i omsättning får betala runt 100 000 kronor för tjänsten.

BISS har enligt Meta Persdotter gett Duka flera fördelar. Förutom att få ner rabbeterna har man också lyckats identifiera otydligheter i arbetssättet som varit alltför komplext. Tack vare den nya lösningen har man kunnat förenkla och förtydliga arbetsrutiner och regler och nu har man lyckats få ett gemensamt arbetssätt för alla butiker i landet.

Tjänsten
levereras över internet på säkra linor. Dataöverföringen sker på kvällen då kassorna stängs. Sedan bearbetas och analyseras datan så att den är färdig på morgonen dagen efter. Just möjligheten att hyra lösningen var avgörande för Duka, berättar Meta Persdotter.
- Vi har en väldigt liten och slimmad IT-avdelning som sysslar med suppbort, ingen utveckling eller analys. Genom att hyra den här tjänsten kan vi fortsätta ha en slimmad organisation.
Meta Persdotter konstaterar att Dukas marginaler inte tillåter en jättestor IT-avdelning.
- För oss är det här fantastiskt. Det gör att vi verkligen känner att vi står rustade för framtiden, säger hon.


Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg.
Vi har nolltolerans mot inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande. Även poänglösa datorkrigsinlägg och inlägg som är off topic tas bort. Brott mot reglerna kan leda till permanent avstängning.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla idg.se@idg.se

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Utvalda jobb

Utvalda whitepaper

Software-as-a-Boss
Ditt digitala skyltfönstret
DevOps krossar barriärerna

IDG.se-nyheter via mejl


Nyheter

- TechWorld:

Datormusikens
heliga graal


- Computer Sweden:

Video: Historien
om Windows


- Computer Sweden:

"Därför ser jag fram emot Java 9"


- Internetworld:

"Entreprenören har inte 10 000 timmar"

- TechWorld:

Så arbetar företaget
smartare i Evernote


- CS Jobb:

Hon investerar fem
miljarder om året


- MacWorld:

Så lagrar
du dina filer
i hundra år


- TechWorld:

Banktrojanen Zeus har bytt skepnad

- Computer Sweden:

"Molnet blottar de onödiga kostnaderna"


- IT24:

Rekord för svensk
spelförsäljning


- TechWorld:

Jättarnas plan för att förhindra stöld


- Computer Sweden:

Ljudkoden som
triggar mobilköpet


- PC för Alla:

Netflix: "Här är Sveriges snabbaste bredband"


- Internetworld:

Google Glass blir militärverktyg

- CAP&Design:

Påskägg genom tiderna


- Computer Sweden:

Molnet tvingar
fram smartare
utvecklare


- PC för Alla:

Här är Googles nya Chrome Remote Desktop


- Computer Sweden:

De varnar Facebook: "Mixtra inte med Whatsapp"


- Internetworld:

"Skattepengar för att utreda trams och konspirationer"


- TechWorld:

Dubbelt så snabb MySQL

Nyhetsbrev
Kontakta oss
Postadressen är:
IDG.se, Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm

Telefon (växel): 08-453 60 00

Ansvarig utgivare: Carl Grape



Om IDG.se
Copyright © International Data Group
Sök efter artiklar och produkter: