Våra senaste
toppartiklar

- MacWorld:

Så lagrar
du dina filer
i hundra år


- Computer Sweden:

Ljudkoden som
triggar mobilköpet


- Computer Sweden:

Molnet tvingar
fram smartare
utvecklare


- TechWorld:

Så gör du
OS X säkrare


- PC för Alla:

Så fixar du nätverk och backup i Windows 7

Ofta står minst två datorer och surrar i varje svenskt hem. Ja, det är snarare regel än undantag i dag. Just därför är det märkligt att det varit så klurigt att koppla ihop datorer med varandra i tidigare Windows-versioner.

För att äntligen råda bot på det här är Windows 7 försett med en ny busenkel funktion som heter Hemgrupper (Homegroups). Den innebär att du via ett lösenord kan koppla ­samman flera datorer i hemma­nätverket och – med bara några musklick – välja vilka rättigheter de övriga datorerna i familjen ska få.

En annan mycket viktig funktion är möjligheten att skapa säkerhetskopior (backup) av dina personliga dokument och bilder. I flera versioner av Windows 7 medföljer därför ett utmärkt verktyg för att skapa säkerhetskopior av din dator. Det här är något som vi också tittar på i denna, den sista delen av ­Windows 7-skolan. Men vi börjar med Hemgrupper.

SÅ STARTAR DU EN HEMGRUPP
Redan när du installerar Windows 7 får du chansen att sätta igång
en Hemgrupp. I den här skolan förutsätter vi att du inte gjort det, utan i stället i ett senare skede bestämt dig för att koppla samman två eller fler datorer.

Innan du sätter igång är det några saker du bör veta. För det första fungerar Hemgrupper enbart mellan datorer som är utrustade med Windows 7. För det andra måste du i nätverks­inställningar välja nätverkstypen Hemnätverk, vilket är ett krav för att Hemgrupper ska fungera.

1. Välj nätverkstyp
För att välja nätverkstyp klickar du på Kontrollpanelen och sedan Nätverks- och delningscenter. I fönstret som öppnas klickar du på ditt aktiva nätverk och kan där sedan välja mellan Hemnätverk, Arbetsplatsnätverk eller Offentligt nätverk. Välj Hemnätverk.



2. Ställ in arbetsgrupp
Det krävs också att dina datorer i nätverket befinner sig i samma arbetsgrupp. För att ställa in en Arbetsgrupp klickar du på Kontrollpanelen, System och därefter, under rubriken Inställningar för datornamn, domän och arbetsgrupp, klickar du på Ändra inställningar. I nästa fönster klickar du på knappen Ändra och därefter väljer du ett namn under Arbetsgrupp och klickar OK. Upprepa sedan samma procedur på eventuella andra datorer.



3. Anteckna lösenordet
Nu är du redo att skapa en Hemgrupp. I Kontrollpanelen klickar du på Nätverks- och delningscenter. I vänstermenyn klickar du sedan på Hemgrupp. Klicka på Skapa en Hemgrupp. I nästa steg får du välja vilken typ av filer du vill dela och om du vill att din dators skrivare ska vara tillgänglig för andra datorer. Markera vilka filtyper du vill dela med dig av.

Observera att du i det här steget inte bestämmer exakt vilka filer du
delar ut. Här väljer du enbart vilka filtyper som ska vara tillgängliga.
I nästa steg skapas nu din Hemgrupp och du får ett lösenord bestående av siffror och bokstäver. Skriv ned det. Det är det här
lösenordet du sedan använder för att ansluta fler datorer till Hem­gruppen. Klicka på Slutför.



4. Lägg till fler datorer
För att ansluta ytterligare en dator startar du den andra datorn, väljer Kontrollpanelen, Hemgrupp. Nu bör du se att det finns en Hemgrupp på nätverket. Klicka på Anslut nu. I nästa steg kan du välja vilka filtyper du vill dela med dig av från den nya datorn. I det sista steget skriver du in det lösenord du sparade i steg 3 ovan och klickar på Nästa. Avsluta genom att klicka på Slutför.

Har du valt att dela ut filmer, musik och dokument kommer nu dessa bibliotek att vara tillgängliga för andra datorer i Hemgruppen.


5 TIPS FÖR DIN HEMGRUPP

Om du glömt lösenordet

Om du glömmer ditt Hemgruppslösenord kan du enkelt ta fram det igen. Klicka på Kontrollpanelen, Hemgrupp och därefter på rubriken Visa eller skriv ut ­hemgruppens lösenord.



Om en dator inte har Windows 7
Kanske har inte alla dina datorer Windows 7. Då kan du inte heller alltid använda Hemgrupper för att dela filer och mappar. I stället kan du använda Windows klassiska fildelning. För att dela ut en mapp med en annan dator i ditt nätverk högerklickar du på mappen du vill dela ut. Välj Dela med och sedan Personer. I fönstret som öppnas väljer du en specifik användare eller Alla. Välj sedan om användarna ska få läs- skriv eller både läs och skriv­rättigheter i mappen. Sedan är den aktuella mappen delad. Obs! Om de två datorerna inte har samma användare och lösenord kommer inte delningen att fungera. Då krävs i stället att du skriver in användarnamn och lösenord för den dator som har en delad mapp när du vill öppna den.


Fildela. Här kan du ansluta datorer som inte har Windows 7.

Dela ut en mapp
Grundinställningen för Hemgruppen är att du delar ut ett eller flera av dina Bibliotek (filmer, musik, dokument). Det går också utmärkt att dela ut mappar eller filer som inte är inkluderade i dina Bibliotek. För att dela ut en specifik mapp är det enklast att högerklicka på mapp och välja Dela med. I den utfallande menyn kan du sedan välja om du vill låta andra i Hemgruppen få rättigheter att bara läsa filer i mappen eller både läsa och skriva till filerna.


Urval. Vill du inte dela ett helt Bibliotek kan du dela ut endast enskilda mappar.

Ta bort datorer ur en Hemgrupp
För att ta bort en dator ur en Hemgrupp klickar du på Kontrollpanelen, Hemgrupp. Därefter klickar du på rubriken Lämna hemgrupp om du vill lämna gruppen. Klicka därefter på Slutför. Du kan också här välja att ändra vilka bibliotek du vill ha delade.

Stäng av Hemgrupper
Under de avancerade inställningarna i Kontrollpanelen, Hemgrupp kan de bestämma hur din nätverksdelning ska fungera.
I Anslutningar för hemgrupp kan du välja att helt stänga av Hemgrupper om du inte vill använda dem. Bland övriga avancerade inställningar finns flera andra inställningar för exempelvis direktuppspelning över nätverk och lösenordsskyddad delning.


Val. Under Avancerade delningsinställningar kan du göra just sådana.
__________________________________________________________

SÅ HÄR GÖR DU BÄSTA BACKUP I WINDOWS 7
Det är så klart aldrig roligt när datorn kastar in handduken, men vi garanterar att det är ännu tristare om du inte har en säkerhetskopia av dina ovärderliga fotografier, din just färdigskrivna roman eller din välkomponerade mp3-samling.

Windows 7 innehåller ett enkelt men funktionellt backupsystem som kallas Säkerhetskopiering och återställning.

Redan när du installerar Windows 7 kan du konfigurera det, men i vårt exempel gör vi det efter installationen.

1. Välj ett hem för kopian
För att komma igång med en backup av dina filer klickar du på Kontrollpanelen och sedan Säkerhetskopiering och återställning. I följande fönster väljer du Konfigurera säkerhetskopiering.

Windows letar nu igenom olika alternativ för säkerhetskopiering. I nästa ruta markerar du var du vill lägga din säkerhetskopia. Alla versioner av Windows 7 ger dig möjlighet att säkerhetskopiera till dvd eller externa hårddiskar. Vill du kunna kopiera till nätverksanslutna datorer krävs att du har Professional- eller Ultimate-versionen av ­Windows 7. I vårt exempel lägger vi säkerhets­kopian på en extern hårddisk (WD Passport).


Placera. Här lägger vi säkerhets­kopieringen på en extern hårddisk.

2. Vad ska kopieras?
I nästa steg får du välja om Windows automatiskt ska välja vilka filer som säkerhetskopieras. Förslagsvis väljer du det andra alternativet och konfigurerar backupalternativen själv. När du valt klickar du på Nästa. I vårt fall väljer vi att skapa en Backup på alla filer som tillhör vår användare samt även hårddisken D: som innehåller viktiga jobbdokument.

Avslutningsvis kan du också välja att låta Windows skapa en systemavbildning (se separat guide nedan), vilket ger dig möjlighet att få igång datorn även om Windows råkat ut för en allvarlig krasch. När du gjort dina val klickar du på Nästa.


Bestäm. Du markerar vad du vill göra en säkerhetskopia av.

3. När ska kopior göras?
I det sista steget bekräftar du vad som ska säkerhetskopieras och när du vill göra det. Eftersom vår test­version av Windows 7 är en Ultimate­variant kan vi skapa ett efs-certifikat, vilket möjliggör kryptering av säkerhetskopian, men det här är något som övriga Windows 7-varianter inte innehåller. Är du nöjd klickar du på Spara inställningarna och Avsluta.

Första gången du gör det här sätter en säkerhetskopiering igång
direkt, men vill du köra en manuellt går det också bra. Klicka på Säkerhetskopiera nu så startar den.


Igång. Med inställningarna klara startar du backupen.

Tips 1: Det går inte att göra en säkerhetskopiering till samma disk som du säkerhetskopierar. Om du gör en kopia av C-enheten kan du alltså inte välja att lägga din backup någonstans på C.

Tips 2: När en säkerhets­kopiering pågår kan du se det genom att det i Aktivitetsfältet läggs till en liten klocka.


5 TIPS FÖR DIG SOM VILL ARBETA SÄKERT OCH SMART

Rensa bort gammalt och spara plats!
När du skapat din första backup kan du hantera tidigare säkerhetskopior via Kontrollpanelen, Säkerhetskopiering och återställning. Klicka på Hantera utrymme för att komma åt ett fönster för hantering av dina data. För att spara plats kan du klicka på Ändra inställningar under rubriken System­avbildning. Väljer du att enbart behålla din senaste systemavbildning kan du spara flera gigabyte utrymme. Vidare kan du när flera säkerhetskopior skapats välja att ta bort äldre varianter. Klicka i så fall på Visa säkerhetskopior. I fönstret som öppnas kan du välja att ta bort äldre kopior om sådana finns.


Frigör. Här sparar vi över 50 gigabyte på hårddisken genom att ta bort onödiga säkerhetskopior.

Så återskapar du filer
För att återskapa filer du säker­hetskopierat går du till Kontroll­panelen, Säkerhetskopiering och återställning. På sidan klickar du på Återställ mina filer. I följande fönster kan du välja att återställa filer, mappar eller att söka fritt efter data. För att återställa en mapp klickar du på Bläddra efter mappar. I nästa ruta väljer du vilka mappar du vill återställa. När du lagt till de mapparna klickar du på Nästa.

Du väljer sedan att återställa filerna till den plats där de ursprungligen låg, eller till en ny plats. (I vårt fall återställer vi mappen Mat till vårt Skrivbord). Klicka sedan på Återställ och därefter på Slutför.


Återskapad. Vi lägger tillbaka mappen Mat på datorns Skrivbord.

Så gör du en systemavbildning
Systemavbildning är nästan som en livförsäkring. Det är riktigt bra att – om kraschen är framme – kunna återställa inte bara dina filer utan hela Windows.

Klicka på Kontrollpanelen, Säkerhetskopiering och återställning. Därefter klickar du i vänstermenyn på Skapa en systemavbildning. I första steget får du nu välja var du vill spara din systemavbildning. Vi väljer att spara på en lokal backupdisk. Observera att du inte kan skapa systemavbildningar på hårddiskar som är formaterade med fat16 eller fat32.

När du valt plats klickar du på Nästa. Du får nu välja vilka enheter som du vill inkludera i din säkerhetskopia. I vårt fall väljer vi C. Klicka på Nästa. Du får nu bekräfta dina inställningar innan du klickar på Starta säkerhetskopiering. Nu sätter datorn igång och det kan ta ganska lång tid att göra en Systemavbildning.

När dina filer sparats får du möjlighet att skapa en Systemreparationsskiva. Lägg en brännbar dvd i din dvd-brännare och klicka på Ja. I nästa fönster klickar du på Skapa skiva.


Passa på. Missa inte möjligheten att bränna en dvd-skiva som kan laga Windows.


Prova Windows tidsmaskin!
Windows 7 har en funktion som kallas Tidigare versioner. Det är en fiffig tidsmaskin som gör att du kan återställa tidigare versioner av bilder eller dokument. Det hela bygger på att du skapat åter­ställningspunkter eller gjort säkerhets­kopieringar.

För att ta fram en tidigare version av ett dokument höger­klickar du på dokumentet och väljer ­Tidigare versioner. Windows letar nu upp alla äldre versioner av filen du arbetat med. För att återställa markerar du den version du vill ta tillbaka och klickar på Återställ.
Observera att du kan skriva över nyare versioner av filen, så för att vara säker bör du göra en kopia av den först.


Tidsresa. Här har vi hittat en tidigare version av en fil som vi behöver.


Snabbguide: Återställ din dator efter totalhaveri
Här går vi inte igenom i detalj alla steg i en total datoråterställning, men vi hjälper dig ändå att komma igång om olyckan varit framme.
För att genomföra en total dator­återställning gör du följande:

1. Starta datorn och lägg i din Systemreparationsskiva (se ovan hur du skapar den). Se till att du i din dators bios ställt in datorn så att den kan starta från skiva.

2. Har du inte hunnit skapa en skiva klickar du, under datorns uppstart på F8 för att i Startupmenyn kunna välja Reparera min dator.

3. I följande steg får du möjlighet att försöka reparera din Windows-­installation. Med en ­systemavbildning kan du också välja att återställa datorn till ett tidigare (förhoppningsvis ­fungerande) tillstånd.

4. Du kan också formatera din hårddisk innan du påbörjar åter­ställning.

5. Klicka dig nu vidare och din återställning påbörjas. Observera att du förlorar alla data som sparats efter din senaste systemavbildning.

_______________________________________________________

Följ med i Windows 7-skolan – här är alla sex delarna

Del 1: Kom igång. Lär dig hur du sparar filer och användarinställningar från din gamla dator samt hur du uppgraderar från Windows XP eller Windows Vista.

Del 2: Grund­läggande gränssnitt. Du får veta nya sätt att starta ­program, hur du organiserar dina filer och hur du bäst navigerar på datorn.

Del 3: Jobba smartare. Kortkommandon i kombination med nya Aktivitetsfältet. Hur du använder gadgetar och hur du söker på bästa sätt.

Del 4: Säkerhet. I del 4 får du en genomgång av nya Aktivitetscentret, och hur du skyddar dig mot spioner. Vi berättar också om Windows update.

Del 5: Media och internet. Genomgång av program som följer med Windows 7 – och vilka du bör ladda ned och komplettera med.
Del 6: Homegroups. Nu är det buslätt att sätta upp ett hemma­nätverk. Lär dig hur det funkar, hur du delar med dig av dina filer och säkerhetskopierar.

Det här var den sista delen i Windows 7-skolan.

Fakta

Svårighetsgrad: Medel.
Tid: 2 timmar.
Program: Windows 7.
Det här lär du dig:

  • Starta ett hemnätverk med ­Hemgrupper.
  • 5 smarta tips för din Hemgrupp.
  • Göra säkerhetskopior.
  • Återskapa filer.
  • Göra en systemavbildning.
  • Återställa datorn efter haveri.


Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg.
Vi har nolltolerans mot inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande. Även poänglösa datorkrigsinlägg och inlägg som är off topic tas bort. Brott mot reglerna kan leda till permanent avstängning.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla idg.se@idg.se

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Utvalda jobb

Utvalda whitepaper

Software-as-a-Boss
Ditt digitala skyltfönstret
DevOps krossar barriärerna

IDG.se-nyheter via mejl


Nyheter

- M3:

Petter bygger
egna robotar


Wordpress-skolan - del 3 - PC för Alla:

Så tjänar du pengar på din Wordpress-blogg


- Computer Sweden:

Lastbalanseraren går in i nästa fas


- Computer Sweden:

Microsofts
budord till
utvecklarna

- M3:

10 prylar för att uthärda påsken


- TechWorld:

Datormusikens
heliga graal


- Computer Sweden:

Video: Historien
om Windows


- Computer Sweden:

"Därför ser jag fram emot Java 9"

- Internetworld:

"Entreprenören har inte 10 000 timmar"


- TechWorld:

Så arbetar företaget
smartare i Evernote


- CS Jobb:

Hon investerar fem
miljarder om året


- MacWorld:

Så lagrar
du dina filer
i hundra år


- TechWorld:

Banktrojanen Zeus har bytt skepnad


- Computer Sweden:

"Molnet blottar de onödiga kostnaderna"

- IT24:

Rekord för svensk
spelförsäljning


- TechWorld:

Jättarnas plan för att förhindra stöld


- Computer Sweden:

Ljudkoden som
triggar mobilköpet


- PC för Alla:

Netflix: "Här är Sveriges snabbaste bredband"


- Internetworld:

Google Glass blir militärverktyg


- CAP&Design:

Påskägg genom tiderna

Nyhetsbrev
Kontakta oss
Postadressen är:
IDG.se, Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm

Telefon (växel): 08-453 60 00

Ansvarig utgivare: Carl Grape



Om IDG.se
Copyright © International Data Group
Sök efter artiklar och produkter: