Vi for till Arlanda och inmundigade en stor mängd koppar kaffe tillsammans med Magnus Lindner som är utbildningsledare på fältavdelningen (Airside Maintenance), alltså den grupp av människor som sköter fälthållningen (markunderhållet) på Arlanda. Och det finns en del att sköta. Drygt tre miljoner kvadratmeter banor och ramper att skotta och cirkaa 3 miljoner kvadratmeter gräsytor att klippa på sommaren. Bengt är en sån där unik människa som vet var varenda skruv sitter på de stora snöslungorna, vet hur man byter borstar på borstmaskinerna och kan hela Arlandas banområde som sin egen handflata.
Vita vidder! Gnistrande skare! Fjäll med snö så långt man kan se! Sen kommer fältavdelningen och ordnar upp situationen. Denna och flera andra bilder i den här artikeln kommer från Arlandas underbara snöröjningsfilm. Det är Poetry in Motion. Fältgruppen har förvandlat snöröjning till en skön konst.
Och när vi kör omkring på taxibanorna mitt i vintern och inspekterar, hur ser det ut då? Det är sommarväglag. Rent som på en nyasfalterad motorväg. De här killarna tar jobbet på största allvar och vet hur man skottar snö, eller i det närmaste desintegrerar snö. Man kunde ju önska att andra delar av den svenska transportsektorn kunde åka till Arlanda och lära sig lite av proffsen. Engelska och tyska flygplatser har inte visat särskilt många framfötter i vinter, heller. Tvärtom har ordningen varit så dålig att EU-parlamentet har klagat och sagt att flygplatserna måste förbereda sig bättre.
Under de femtio år som Arlanda har funnits har det aldrig någonsin varit stängt på grund av dåligt väder. Men det kan finnas andra anledningar till att din flight inte kan starta, som till exempel att den inte har någonstans att landa när den nått destinationen, men det är definitivt inte Arlandas fel.