Egentligen har det pratats om fel saker.

Det har skrivits spaltmeter om hur mycket pengar Markus ”Notch” Persson har dragit in på sitt spel. Om hur många miljoner (4,2 i skrivande stund) Minecraft har sålt. Om hur det lilla företaget Mojang som växte upp runt spelet är själva definitionen av det som ibland kallas för ”det svenska spelundret”. Och till viss del är det befogat.

Det är en helt fantastisk hit av ett slag man sällan ser, i en genre som knappt existerar utanför Mojangs gränser. Men någonstans på vägen har själva Minecraft glömts bort. Det har gått från att vara ett spel till att vara en framgångshistoria och det där som finns bakom miljonerna, kändisstatusen och erkännandet har helt enkelt hamnat i skymundan.

Världen är din
Minecraft har anklagats för att inte vara annat än en glorifierad editor. Det är långt från sanningen. För samtidigt som hela premissen är att man kan skapa i princip vad som helst befinner man sig hela tiden inuti världen man bygger upp. Byggandet blir ett äventyr, jakten på resurser en uppgift man måste slutföra och möten med fiender problem som måste lösas.

Spelet börjar – oavsett vilken sorts värld spelet slumpar fram åt dig – förhållandevis lugnt. I mitt fall äger det första mötet med spelet rum i en liten dalgång med ett par grönskande träd, gräs, gula blommor och en ko som vandrar runt i maklig takt. Äventyrslusten väcks direkt och jag bestämmer mig för att undersöka exakt hur högt bergen sträcker sig.

Färden upp till toppen är mödosam men utsikten som slår mig när jag når krönet är bedövande. Det har släppts häpnadsväckande vackra spel i år. Crysis 2 var en teknologisk best. The Witcher 2 hade den kanske snyggaste västerländska rollspelsdesignen någonsin. Och Battlefield 3 är Battlefield 3. Men inget annat spel i år har en lika unik stil eller atmosfär som Minecraft. Klossvärlden breder ut sig framför mig. Majestätiska (och lätt kantiga) berg skjuter upp ur marken, ett hav breder ut sig i öst och på himlen driver stora kantiga moln förbi likt gigantiska space invaders gjorda av sockervadd.

Samtidigt smyger en liten pianoslinga obemärkt in från ingenstans. Minecraft använder sin musik sparsamt och det kan gå långa perioder av ren tystnad som bara bryts av ljudeffekter. Det här gör bara att de stillsamma melodierna blir så mycket kraftfullare när de väl tittar fram.

Det finns inget uttalat mål med spelet. Det har ett achievmentsystem som vagt pekar en åt rätt håll men några direkta tvång existerar inte. Min första tid i den kantiga världen ägnas därmed åt att undersöka vad som går att göra. Hela världen består av block och genom att slå på dem kan man slutligen lossa dem, och placera ut någon annanstans.

Sida 1 / 3

Innehållsförteckning

Fakta

Format: pc
Utvecklare: Markus Persson
Utgivare: Mojang Specifications AB
Genre: Strategi, Äventyr, Sandlådespel