Banbelysning


Låt oss avsluta med banljusen (ja, eller förlåt, eh, Surface movement guidance and control system and markings) eler Baretten. Det ser så fint ut i alla flygfilmer när piloterna torkar svetten ur pannan och det katastrofdrabbade planet närmar sig banljusen. För att det inte ska vara några tveksamheter är alla banljus likadant konfigurerade världen runt. Naturligtvis finns olika klasser för olika lyxiga flygplatser och Arlanda har banljus av den högsta klassen.

Det piloten ser först är landningsljusen (approach lights) som är vita och sträcker sig ut i naturen 900 meter före banänden. Därefter stöter han på en bred gata av ljus kallad ”centreline barette” med tio stationer med tre vita ljus sida vid sida. Banänden markeras av ”threshold lights” som är en rad av gröna ljus. Sen ska man förhoppningsvis rulla på banan.

För att veta hur långt man rullat är ljusen i mittlinjen (centreline) först vita i 2400 meter, växlar till omväxlande vita och röda fram till 3000 meter och blir sedan röda fram till 3300 meter. Då har man kommit för långt. Då gäller det att ta av till höger vid parkeringsautomaten, taxa förbi pressbyråkiosken och försöka ta sig tillbaka upp på taxibanan igen.

Bankanterna markeras av omväxlande vita och gula ljus fram till 600 meter efter banänden.

Ljusen är kraftigt riktade och ljusmönstren ser likadana ut från banans båda ändar.

Taxibanornas kanter markeras, i det fall de markeras alls, med blå ljus och mittlinjen med gröna ljus. Över huvud taget är alla färdvägar på flygplatsen utmärkta med gröna ljus i asfalten. Tvärs över taxibanorna på strategiska platser ligger rader av röda ljus som kan tändas från markkontrollen. De är helt enkelt stoppsignaler som ska förhindra plan att köra ut på startbanan. Inne på taxibanorna är livet inte fullt lika farligt, men där finns ändå ”trafikfyrar” i form av gula lamprader kallade ”clearance bars” som man få be om tillstånd för att få passera.

Flygledare hemma?


Du kan se alla flygplan utrustade med ADS-B-transponder i realtid på www.flightradar24.com eller http://sv.flightaware.com/live/airport/ESSA. Digga dessa underbara webbtjänster, som finns där bara för din förnöjelse och är en produkt av ren maskin-till-maskin-kommunikation!!

Zooma ut så du ser hela Europa och fundera på hur fantastiskt mycket flyg som är i luften samtidigt.

Just här ser vi hur en Spanair-flight, en Airbus 321, håller på att gå in för landing på Gran Canarias flygplats. Man har kunnat följa den hela vägen från Madrid, hur den snuddade vid Gran Canarias östsida, gjorde en sväng och kom tillbaka in över ön söderifrån, följde motorvägen upp mot flygplatsen och landade, ungefär klockan 01 svensk tid. Transpondermottagaren, som sannolikt befinner sig nära Gran Canarias flygplats, tappade kontakten med den på 130 meters höjd då den höll en fart på 126 knop.

Sen är det bara Pepes Bodega som gäller!

AVDELNING: LÄS MER


Swedavias webbsida om Arlanda: http://www.swedavia.se/arlanda

Älskar du kryptiskt språk och vill dekryptera så finns Luftfartsverkets hela handbok AIPhttp://www.lfv.se/sv/FPC/IAIP/

Uthoppen till Arlanda (även kallat ESSA) finns på http://www.lfv.se/sv/FPC/IAIP/AD-0-4/AD-2/S1/

För mer om flygradioprat och flygledning, se artikeln Back in the ATCC i Nätverk & Kommunikation 12/2006.

Praktiskt flygning, flygspråk mm:
http://www.idg.se/2.1085/1.424514/sa-flyger-du-trafikflygplan---del-1
http://www.idg.se/2.1085/1.424535/sa-flyger-du-trafikflygplan---avsnitt-2-fardplanering
http://www.idg.se/2.1085/1.424576/sa-flyger-du-trafikflygplan---avsnitt-3-flygning

Mera kartor över Arlanda, med namn och förklaringar:
http://techworld.idg.se/2.2524/1.369479/snorojning-pa-arlanda---stallet-som-aldrig-stanger

Det svenska radarnätverket och om sekundärradar: http://techworld.idg.se/2.2524/1.91378
Källor till radiofrekvenser:
http://www.frekvenslista.com/lista.php?sys=10

Arlanda på Google Maps:
http://maps.google.com/?ll=59.644239,17.945652&spn=0.066973,0.154324&t=h&z=13