VHF Omnidirectional Ranging, VOR


Avsikt med tjänsten
Typ: Maskin-till-maskin

VOR-signalen är tämligen komplex. Den tas emot av ett instrument i flygplanet som visar om man flyger mot, från eller parallellt med fyren.

Band
VOR sänds på VHF-bandet och är avsedd för en särskild VOR-mottagare i flygplanet som omvandlar fasinformationen i sändningen till en riktning till fyren och visar denna som en pil på instrumentbrädan. Det är som en radiopejl för NDB fast utan rörliga delar och med betydligt bättre noggrannhet. VOR kan vara parad med en DME-station, som sänder på mikrovågsbandet.

Så sänds den

Arlanda VOR, alldeles intill mitten av bana 01L, nära brandstationen.


Arlanda VOR vid bana 01L fotograferad från tornet.

Flygning går i mångt och mycket ut på att flyga en planerad rutt, mellan kända punkter i naturen, fysiska eller fiktiva. De kända, fysiska punkterna kan utgöras av radiofyrar och man har ett instrument på instrumentbrädan kallat HSI som alltid pekar rakt på utvald fyr och berättar mycket noggrant om man flyger för långt åt vänster eller höger.

Mottagaren man använder är precis likadan som kommunikationsradion, men dess ljudutgång går till HSI-instrumentet istället för en högtalare, även om det kan vara nyttigt att lyssna på signalen eftersom den innehåller en identifikation i långsam morsekod. Mottagaren stäms av som en vanlig mottagare och ställs in på sändarfrekvensen för den VOR man vill flyga till.

Horisontal Situation Indicator (HSI) är det flyginstrument som tolkar signalerna från en VOR-fyr. Fyren skickar ut två radiosignaler, en som vrider sig runt horisonten och en rundstrålande, på någon frekvens mellan 108,00 MHz och 117,95 MHz med 50 kHz kanalseparation. De båda signalerna är modulerade med 30 Hertz och 30 Hertz frekvensmodulerat på en 9960 Hertz underbärvåg. Genom att jämföra fasläget för den roterande bärvågen och den som är modulerad på en underbärvåg och därför inte varierar i fas kan man avgöra riktningen till sändaren, som en direkt funktion av fasskillnaden i grader. Ovanpå detta kommer identifikationen i morsekod, som bara är till för människan.

Just när man flyger över fyren växlar TO/FROM-indikatorn till FROM och man vet att man passerat. Då är det dags att ställa in mottagningsfrekvensen för nästa fyr och flyga dit HSI pekar. Svårare än så är det faktiskt inte.

Vissa VOR-mottagare kan lyssna på flera VOR samtidigt och triangulera sin egen position på detta sätt. Det brukar ger en noggrannhet på 90 meter.

Sportflygning, å andra sidan, går ut på att få se så mycket vackert och trevligt som möjligt, blänkande sjöar, broar, städer och annat, innan hälften av bensinen är slut och man måste vända tillbaka.

Se Arlanda VOR i Google Maps:

http://maps.google.com/maps?f=q&source=s_q&hl=sv&geocode=&q=arlanda&sll=59.332845,17.85538&sspn=0.005034,0.013078&ie=UTF8&hq=&hnear=Arlanda,+Sigtuna,+Stockholms+L%C3%A4n,+Sverige&ll=59.653421,17.914512&spn=0.001247,0.004292&t=h&z=19

Lämpliga frekvenser
Alla VOR i Arlandas närhet sänder mellan 114,7-117,1 MHz.

Wikipedia berättar om VOR på: http://en.wikipedia.org/wiki/VHF_omnidirectional_range