Syns inte men finns ändå - fiktiva punkter


Det finns en massa ställen som inte finns. De kan heta saker som Abeni, Alola, Balvi, Digli, Eltok, Erken (faktiskt också en sjö), Galnu, Hammar, Kogav, Lena, Linsa, Menga, Naxel, Nosli, Talek, Tebby, Xilan och förekommer ofta i radiokonversationen. Flygplanen kan ombes cirkla kring, vända eller byta höjd vid en sådan punkt. Det finns inte ett spår av dessa punkter i naturen, men de finns på alla flygkartor och kan givetvis programmeras i navigationssystemen.

Vissa punkter, som Nacka, Trosa, Aros och Arlanda finns dock i verkligheten har dessutom olika typer av navigationsfyrar. Trosa är en mycket viktig punkt eftersom den mesta av trafiken söderifrån mot Arlanda styrs över denna punkt. Där finns även flygfyren Trosa VOR/DME (kallad TRS) på 114,3 MHz. Dokumenten klargör tydligt att ankommande trafik till Arlanda ska färdplanernas via Trosa, Xilan, Hammar och Eltok.

Trosa VOR från luften. Se Trosa VOR i Google Maps:

http://maps.google.com/maps?f=q&source=s_q&hl=sv&geocode=&q=trosa+vor&sll=59.332845,17.85538&sspn=0.00504,0.013078&ie=UTF8&hq=trosa+vor&hnear=&ll=58.937882,17.50232&spn=0.002549,0.008583&t=k&z=18

Flygleder, finns det?


Intill en flygplats finns ett antal ”utfarter” kallade SID (Standard Instrument Departure) som leder fram till brytpunkter från vilka man fortsätter på en etablerad flygled.


Illustration: LFV. Detta får ej betraktas som operativ information.

SID-arna har olika delsträckor, där de längre har fått namn efter den brytpunkt de leder fram till. RESNA4G leder fram till RESNA, TROSA4G leder fram till Trosa VOR/DME, AROS4G leder fram till AROS VOR/DME, dvs Västerås, NORTEL4G leder fram till NORTEL VOR/DME för vidare befordran mot Finland. Med flera.

Efter brytpunkterna vidtar flygleder. Leden T314 (tango three one four) går mellan RESNA och OKLEV till Sundsvall. Leden T316 går mellan stockholmområdet och Växjö.

Flyplatsers benämning


Du och jag säger Arlanda och Bromma, medan flygfolket säger ESSA och ESSB. International Civil Aviation Organization har skapat ett system av benämningar kallat ICAO-koder som används vid all färdplanering och innefattar alla flygplatser, väderstationer, radarstationer och olika typer av trafikledningskontor. Resenärerna stöter istället på IATA-koderna (International Air Transport Association) som bara avser större flygplatser. Här har du de största svenska flygplatserna.

IATA-kod ICAO-kod Namn
ARN ESSA Stockholm-Arlanda flygplats
BMA ESSB Stockholm-Bromma flygplats

ESSC Ekeby flygplats, Eskilstuna
BLE ESSD Borlänge flygplats

ESSE Skå-Edeby flygplats

ESSF Hultsfred-Vimmerby flygplats

ESSG Ludvika flygplats

ICAO-koderna används i alla flygdokument, så även Luftfartsverkets AIP.

Andra flygdumheter, måttenheter


Alla avstånd i civil flygtrafik anges i fot och nautiska mil. Flygnivå (Flight Level) anges i hundratals fot. Svensk militär använder dock meter och kilometer. Heder åt dem.