En titt under golvet


Vi tar oss ned under podiet, alltså det golv som gästerna går på när de ska sätta sig i gondolerna.

Att Extreme är en sk resande attraktion ser man under golvet, där trailern står kvar. Hos GL reser den dock ingen stans, utan står kvar på ett och samma ställe. Trailern underhålls och tvättas och hjulen hålls pumpade, eftersom om attraktionen ska bytas ut måste det ibland gå fort att få bort den.

Attraktionen stöttas upp av ordentliga, hydrauliska ben. Tillverkaren krävde underläggsklossar av trä och så länge garantin gällde, höll sig GL till trä, men efteråt bytte man till stål och betong. Över huvud taget bedriver GLs tekniska avdelning en ständig vidareutveckling av de attraktioner man köpt, för att få dem ännu bättre, rostfriare eller mindre underhållskrävande.

KTH-studenter kollar allt


Alla de attraktioner som slänger och far med människor, måste ha dagligt underhåll. Säkerheten, i form av bromsar och grindar, måste hela tiden undersökas, och förslitningen hållas i schack. Avbrutna lister och vassa kanter som sticker ut, måste åtgärdas. Det ska vara tekniker till att serva ett nöjesfält och där passar KTH-studenter väldigt bra.

GL har anställt ett antal teknologer som börjar klockan 06.00 varje morgon och går igenom de dagliga kontrollerna, testar bromsarna i attraktionerna, söker efter trasiga detaljer och utstickande kanter, kollar om spökena i spökhuset är tillräckligt läskiga etc. Jobbet ska vara klart till klockan elva när nöjesfältet öppnar. Förmodligen ett drömjobb för en G-kraftssugen person.

Utöver detta gör GL:s egen personal vecko-, tvåveckors och månadskontroller av Extreme efter checklista. Man kontrollerar alla bygellåsningar, fästanordningar och liknande. Till detta kommer årskontroller och treårskonstroller.

– Vad skulle kunna få GL att byta ut Extreme?

– Allting förslits givetvis, men med bra underhåll kan den hålla hur långe som helst. Till sist märker man dock att underhållet börjar öka onormalt. Det kan vara säkerhetsdetaljer som slits, gondolerna slits och det börjar bli allmänt glappt. Då är det dags att byta. Då är det bra om den står på trailer.