Kuriosa - gaspedalen


Gaspedalen är av enklaste sort, men ändå så robust att den tål många hundra tusen trampningar av våldsamma, uppjagade bilförare. Den är inte alls linjär, utan bara av-på, men det märks inte för bilen är så tung att den har en viss tröghet.

När gaspedalen är fri hålls kontaktarmen 377 i frånläge, tryckt mot gummidutten 378, av dragfjädern 371. När gaspedalen 374A trycks i pilens riktning, drar fjädern kontaktarmen åt vänster och armen snäpper över så att kontakten 385 gör kontakt med den fasta kontakten 387. När gaspedalen släpps, snäpper kontaktarmen tillbaka mot gummidutten igen. Systemet är skapat med hysteres (snap action) för att man inte ska kunna ligga och gnistra med kontakten, eftersom det rör sig om 35 ampere motorström vilket snart skulle erodera kontakterna, eller eventuellt svetsa ihop dem. Gaspedalens delar byts väldigt sällan. Det verkar vara en robust konstruktion.

Bilverkstaden


Det finns en liten verkstad i huset där radiobilarna körs och där hittar vi diverse godsaker.

Motorn är en likströmsmotor på 800 watt. Den är intressant så till vida att mittaxeln är stator och sitter fast monterad i radiobilens styrmekanism, medan ytterhöljet är rotor. Direkt på höljet har man vulkat fast det gummihjul som driver bilen. Enklare än så går det knappast att göra. I schemat står det att motorn ska ha mellan 25 och 50 volt in, men på själva motorn står det 60-100 volt. Det funkar nog, oavsett vilket.

Av och till behöver man byta kolen i motorerna, de behöver blåsas rent och lagren behöver bytas.

Lustigt nog behöver man sällan byta glödlamporna på bilarna, vilket man skulle kunna tro, på grund av allt krockandet. En titt i schemat visar att man kopplat fyra 12-voltslampor i serie på 24 volt, så de är inte allt för varma. Men lampglasen går sonder.

I stort sett det enda som brukar gå sönder på en radiobil är ytterdäcket, krockkudden, den gummiring som sitter runt bilen nedtill. Den är uppumpad med luft och efter för mycket krockande och nötande mot väggarna kommer det att gå hål i den eftersom den blir varm. För att undvika detta talkar man attraktionens innerväggar en gång i veckan och smörjer krockkudden med vaselin för att få ned friktionen.

Att backa genom att vrida ratten


Hur får man bilen att gå baklänges? När man vrider på ratten tillräckligt många varv går bilen plötsligt baklänges. Mycket användbart när man ska ta sig ur hopbrötade klungor av krockade bilar. Undertecknad trodde först att det var någon fiffig polvändare som aktiverades när ratten gått runt för många varv, men det är helt enkelt så att motorn, som också utgör själva styrningen, då har vridits ett halvt varv runt och då går bilen baklänges.