Säkerhet och underhåll



Bild: Gröna Lund

Säkerheten på nöjesfält är till stor del baserad på egenkontroll. Polisen ger GL tillstånd att sköta egenkontrollen och driva tivolit. En oberoende besiktningsmyndighet kallad DEKRA besiktigar attraktionerna före säsong, under säsong och efter säsong. Det är samma stränghet som för hissar och liknande.

Man skulle kunna tro att det inte är så mycket som skulle behöva säkerhetskontrolleras i Radiobilarna, men det är det. Säkerhetsbältena måste undersökas varje dag. Vassa kanter kan ha uppstått inuti bilarna. Dekorlister får inte lossna, så att man kan fastna och eventuellt skära sig. Sätena i sig måste sitta fast. Krockkudden får inte vara punkterad. Utan den uteblir det trevliga momentet. Dessutom ska den smörjas in med vaselin.

Banan måste också kontrolleras. Den är uppallad på en ställning och man måste se till att den sitter ihop, vilket undersöks varje vecka. Banans kanter ska dessutom talkas för att hålla friktionen nere.

När det gått en säkring eller om man märker att någon del av banan tappat spänning kan man behöva mäta spänningen i golvet. Istället för att behöva krypa runt på knä, använder teknikerna denna mätvagn. På plattan upptill lägger man en voltmeter och pluggar i de båda mätledarna, som är anslutna till hjulen. Sen är det bara att köra omkring och mäta på golvet.

Stora verkstaden


Alla attraktioner på ett nöjesfält kräver ständigt underhåll och för det behövs en ordentlig mekanisk verkstad. En sådan har GL. Inte nog med att man tillverkar smådelar och reparerar vagnar, stolar och hjul etc, man gör också prototyper till skyltar, skydd, luckor osv. Dock sker det mesta av lackeringen hos underleverantörer. Lackering är nog så viktig, inte bara för rostskyddet. Ett tivoli ska se glatt, blankt och färgrikt ut. Det är en del av upplevelsen.

Bilden ovan visar plåtverkstaden. På ett annat ställe finns ett snickeri där man kan tillverka staket, fönsterkarmar, dörrar, läskiga skelett och annat som går sönder eller behövs för nyutveckling.

GLs verkstad förfogar över ett antal verktygsmaskiner, som denna svarv, en fräsmaskin med mera. Små detaljer som går sönder, axlar som kroknar, med mera, måste kunna nytillverkas utan dröjsmål. Varje morgon klockan tio är det ”business as usual” och då ska allt fungera.

På verkstaden förvaras också smörjsprutor och behållare med alla de smörjmedel som behövs för att hålla tivolit gnisselfritt. Varje tillverkare specificerar särskilda smörjmedel för just sin attraktion och GL har verkligen försökt reducera antalet smörjmedel som behövs till alla attraktioner genom att hitta kompatibler, men inte lyckats komma under 15 stycken olika.

En hel 80-kilos tunna Molykote, du vet det där svarta smörjmedlet som du och jag bara har i små tuber.

Underhållsarbetet pågår överallt, innan gästerna kommer för dagen. Här fixas räckena som ska få gästerna att ställa upp sig snyggt i långa vindlande köer, alla med en högsta önska att få skrika skallen av sig i berg- och dalbanan Insane.

Läs mer


Gröna Lund: http://www.gronalund.com/sv/Attraktioner/Alla-attraktioner/Radiobilarna/
Bertazzons radiobilar (tyvärr en ganska usel sida): http://www.bertazzon.com/
DEKRA: http://www.dekra.se/en/