Anledning


Anledningen till att Thord monterade solceller var dels herr ingenjörens äventyrliga tekniska läggning, dels att han ändå hade funnit en del åldringsproblem med husets innertak. Takteglet började bli dåligt efter många år och så hade även tjärpappen inunder, med påföljd att trävirket i taket riskerade att börja ruttna på sina ställen.

Ned åkte de tidigare betongplattorna, och det blev många ton, så många att man inte förstår att ett hus kan ha så många ton sten på taket. Nya plattor införskaffades, taket renoverades och de nya plattorna lades på. Det här låter väldigt enkelt och rättframt, men det var det inte, särskilt inte på ett tak som lutar 44 grader, men det är inte vad artikeln ska handla om.

Montage


Innan något som helst montage utfördes, provades solcellerna under en längre tid på garagetaket. Provet utföll till belåtenhet och en byggnadsställning uppfördes runt huset.


Huset utan solpaneler, i princip omonterat.

Thord hade bestämt sig för att vara försiktig general och montera panelerna så att de kunde demonteras enkelt igen, utan att påverka taket. Det monteringsmaterial som kunde köpas färdigt var fästen av en enklare typ som skulle monteras tvärs igenom takteglet. Montaget innebar i så fall att man fick borra hål genom takteglet och innertaket och således få hål där vatten i värsta fall kunde tränga in.

Thord tillverkade istället själv särskilda krokar som han kunde kroka in mellan takteglen och läkten utan att behöva göra hål i innertakets tjärpapp. Något liknande kunde egentligen köpas också, men var dels väldigt dyra, dels inte tillverkade av rostfritt material utan endast tunt lackerad stålplåt som bedömdes börja rosta efter ett tag. Krokarna syns inte särskilt i det följande utan endast den platta delen med två slitsar sticker fram. Det är på denna man monterar det utanpåliggande ramverket av aluminiumprofiler.

För att hålla korrekt avstånd mot takteglet sågades korta avståndsbitar i aluminiumprofil.

Ovanpå takteglet lades ett yttre ramverk av T-profiler och fyrkantsprofiler som fästes ihop i krysspunkterna med hemtillverkade fästdetaljer, i stort sett bestående av en rostfri M8-bult, en fyrkantig bricka, ett aluminiumrör och en självlåsande mutter.