Öppna alla luckorna
Låt oss börja med att gå runt bilen och lätta på alla luckor och se vad som finns inunder. En massa specialutrustning. Bilens imponerande, höga kanter är egentligen bara verktygsskåp och emellan dem döljs bommen och två stora vinschar. Bilen är ingen lastbärare. Det går inte att lägga upp något ovanpå. Den är enbart avsedd att släpa och lyfta fordon med.
Egentligen är bärgningsbilen mera en rullande bilverkstad än något annat. Här finns verktyg för alla eventualiteter och reservdelar för att fixa olika haverier, avslitna slangar och annat trasigt som kan förekomma. Den är helt enkelt utrustningsfreakens våta dröm.
Skåpen är fulla av lyft- och draganordningar. Det finns mer eller mindre ett specialverktyg för varje bilmärke eller modell av buss och lastbil. Längs bilens vänstersida finner vi skåp med räddningsutrustning, som varningstrianglar, brandsläckare och stoppklossar, klykor och kättingar för att lyfta och låsa last, kopplingsslangar för att överföra tryckluft och spännband av olika slag för att räta upp bilar på ett skonsamt sätt.
På högersidan hittar vi först och främst skåpet med manöverbordet för alla hydraulstyrda funktioner, en mängd plankor och kilar att lägga under och banka in, verktygsskåpet avsett för allehanda reparationer, flera skåp med olika reservdelar som kan behövas för att få en trasig lastbil eller trailer rörlig igen, reparera ett bromssystem, slås loss axlar mm som har fastnat.
Sedd rakt bakifrån blir det helt klart var alla vinschar befinner sig, samt att de imponerande sidorna egentligen döljer det inte alls lika vackra innanmätet.
Bild: Audrone Vodzinskaite
Verktygsskåpet innehåller en massa godis. Fasta nycklar och skruvmejslar, så många som man kan önska sig. Tryckluftsverktyg av allehanda slag, en slägga, rengörings- och smörjmedel och ett skåp med utdragslådor med olika sorters reservdelar.
Skåpet med klykor är måhända det intressantaste. Klykorna sätts fast på oket baktill på stickan, sticks in under bilen som ska bärgas och sätts an på avsedda lyftpunkter (axlar, stag etc). Det är lämpligt att vara försedd med flera olika varianter eftersom ingen bil är den andra lik undertill.