Eftersom fartyget förlorat manöverdugligheten måste man i detta läge använda sig av VHF-kanal 16 och anropa Stockholm Rescue.

Om datorsystemen ombord skulle stanna av någon annan anledning, bli hackade eller så, fortsätter man med radarn, om denna fungerar. Radarn får sin positionssignal, fart mm från egen GPS, som är ett separat system. Skulle GPS-en gå sönder eller störas ut visar radarn ändå en kursmarkör. Faller radarerna bort helt och hållet får man hålla sig till sjömärken och gå enligt magnetisk kompass.

Men det finns en ännu mera grundläggande resurs: I lotsstyrmans utbildning ingår att känna farleden. Man måste veta var man är och var grunden finns. De delar av färden som går över öppet hav, kan köras efter kompass.

Man kan tänka sig ytterligare några scenarion, nämligen att US Army skulle få för sig att kryptera en del av GPS-signalen, eller att den skulle störas. Men Viking Grace körs på DGPS och får alltid förbättrad GPS-information från land. Störd eller förfalskad GPS-signal har Niklas Berlin aldrig upplevt.

AIS för dig och mig


AIS (Automtic Identification System) är en fantastisk uppfinning. Tack Håkan Lans för den.

Här är en AIS-bild från internettjänsten Landsort-AIS som visar alla fartyg på Östersjön. Som du ser har jag ställt markören på Viking Grace och hämtat hem en del uppgifter om position och fart osv. Grace är just på väg genom Roslagens skärgård med 16,6 knops fart.

Annat kul ombord



Bild: Audrone Vodzinskaite

När nu folk har förlustat sig i restauranger och kasinon tills de är alldeles slut, vad mer kan de erbjudas? Viking Grace har en spa-avdelning med bubbelpooler, bastu, massage mm. Traditionellt. När man har bubblat ett tag kanske man vill pröva på något nytt. Då kan man gå in i snögrottan. Ett rum fullt av virvlande snö, med istappar i taket. Där kan man stå och bli insnöad.

Snögrottan är ett termiskt isolerat rum med blått ljus i taket, som förses med kall luft från en luftkylare. Kallt vatten sprutas in i luftströmmen och blir omedelbart till snöflingor som virvlar in över de huttrande. Varför utsätter man sig för sådant? Jag kan tala om för dig att vinterbad är riktigt skönt. Att först sitta i en bastu i en timme och sen hoppa ned i en upphuggen vak är trevligt. Visst, hjärtfrekvensen går upp till 1234, men man fryser inte.

Kalluften kommer ur ett kylaggregat från SnowBOX Schnee- und Eistechnik GmbH, ett företag som har specialiserat sig på snökanoner, snömaskiner och vattenkanoner för brandbekämpning och dammbindning. Börjar man nedifrån i racken finner man en eldriven kylkompressor, på våningen över en kondensor och i det isolerade skåpet överst sitter luftkylaren. Alla kopparrörsslingorna är till för kylmediet som cirkulerar genom kylsystemet. Fläkten överst suger in luften från snögrottan genom det blåfärgade gallret, blåser den genom luftkylaren och tillbaka in i snögrottan genom gallret nederst. Vatten till snöflingorna tillförs genom de fem vita slangarna alldeles vid kylarens utlopp. Den mörkblå tanken som skymtar längst ned till höger i bild är ett vattenreningsverk som gör snövattnet trevligt och inandningsbart.

Varför åka båt?


Varför åker någon människa över huvud taget färja idag, när det finns flygplan?

...när du dristar att dig så
ett slag i luften slå
för flyg och fläng och flå.

Det finns ett antal mycket stora fördelar med att åka båt, lite beroende på vad man vill uppnå. Är avsikten att helt enkelt komma från Stockholm till Helsingfors eller Åbo är färjan svårslagen.

Alla i personalen är mycket vänliga. Det finns gott om utrymme. Man behöver aldrig trängas. Ingen ska röntgenundersöka dina skor eller tafsa på dig i någon säkerhetskontroll. Det finns inga viktgränser. Du får ha hur många väskor som helst, alldeles gratis. Ingen klagar när du använder elektroniska apparater ombord. Internet är gratis. Du kan ta med dig massor av sprit hem och det finns ingen risk att någon nitisk tjänsteman i någon säkerhetskontroll slänger bort all dyr sprit du köpte i den förra hamnen med hänvisning till att den är en vätska.

Maten är fantastiskt mycket bättre på båten. Vad är flygplansmat i plast jämfört med buffén på Viking Line? Biljettpriset är betydligt mycket lägre för samma tjänst, vi talar en tiopotens lägre, eftersom man måste välja Business Class för att få någorlunda acceptabel mat och något större benutrymme på flyget. Vill du betala lika mycket som Business Class på flyget (~6000 kr, Finnair) kan du åka ultra-first-class i Svit Romantic (~4400 kr) och få 45 kvadratmeter med havsutsikt och då ingår champagnen.

Det bullrar inte alls. Framdriften är absolut ljudlös och fartyget är helt vibrationsfritt. Visst finns det sjögång, men det finns turbulens i luften också.

Det enda kravet är faktiskt att du planerar din resa lite längre i förväg eftersom den tar längre tid.


Bild: Audrone Vodzinskaite

Läs mer


Viking Grace: http://www.vikinggrace.com/?lang=sv
Så byggdes Grace, samt kopplingsschemor:
http://www.idg.se/2.1085/1.483208/viking-grace--skonhet-och-switchaggregat-del-1
http://www.idg.se/2.1085/1.483308/viking-grace--skonhet-och-switchaggregat-del-2
AIS-visare: http://www.marinetraffic.com/ais/
Furumo är en jättetillverkare av marina navigationsinstrument: http://www.furuno.com/en/index.html
ECDIS: http://en.wikipedia.org/wiki/Electronic_Chart_Display_and_Information_System
Tonselektiv på haven: http://www.gmdss.com.au/dsc.html
Navtex: http://en.wikipedia.org/wiki/Navtex
SAJ-DMS: http://www.saj.ax/index.php/products
Voyage Data Recorder: http://en.wikipedia.org/wiki/Voyage_data_recorder
SnowBOX Schnee- und Eistechnik GmbH: http://www.snowbox.info/
Så kör du trafikflygplan: http://www.idg.se/2.1085/1.424514/sa-flyger-du-trafikflygplan---del-1
Så kör du ånglok: http://www.idg.se/2.1085/1.339258/att-kora-anglok-i-bergslagen-i
Så kör du RC-lok: http://www.idg.se/2.1085/1.319922/rc-loket-en-elektroteknisk-bedrift

Snabbfakta om Viking Grace


Längd: 218 m
Bredd: 31,8 m.
Fart: 22 knop.
Kraft: 30,4 MW
Bruttoregisterton: 57.000
Flaggstat: Finland.
Passagerare: 2800
Hytter: 880, med totalt 2876 hyttplatser
Däck: 12 st
Längdmetrar: Fraktfiler 1 275 m, personbilar 500 + 500 m (däck 4 och 5)

Jämförelse:
Viking Grace: 218 meter lång, 31,8 meter bred
Silja Serenade: 203 meter lång, 31 meter bred
Cinderella: 191 meter lång, 29 meter bred
Birka: 177 meter lång, 28 meter bred

Utförliga fartygsfakta: http://www.vikingline.se/documents/ships/fartygsbroschyr_viking%20grace_4_orig_lag.pdf

Alla skärmbilder: Audrone Vodzinskaite.

Sida 9 / 9

Innehållsförteckning