När Taylor Swift i veckan plockade bort sin musik från Spotify för att hon får för lite betalt så är det början på en debatt i USA som vi i Sverige hade för fem år sedan. Då var det Magnus Uggla som lämnade Spotify i vredesmod för att han enligt egen utsago drog in mindre pengar på ett halvår där än vad “en halvdan gatumusikant gör på en dag”.

Idag står den strömmande musiken för 80 procent av musikförsäljningen i Sverige enligt de senaste siffrorna från Ifpi, och Ugglas musik finns åter igen tillgänglig i Spotifys katalog. Men precis som att Magnus Uggla inte direkt kan jämföras med Taylor Swift så kan den svenska musikmarknaden inte direkt jämföras med den i övriga världen.


Taylor Swift dissade Spotify.

I Tyskland står cd-försäljningen enligt Ifpi fortfarande för 70 procent av marknaden och sett över hela världen är det fortfarande en majoritet av inkomsterna som kommer från fysiska format. På flera viktiga marknader, som till exempel på Taylor Swifts hemmamarknad USA, är visserligen den digitala försäljningen den största inkomstkällan, men det betyder inte att det handlar om strömmande musik enligt Spotifys modell.

När Spotifys vd Daniel Ek säger att Spotify betalat Taylor Swift 2 miljoner dollar de senaste två månaderna så kontrar hennes skivbolagschef med att hon bara fått strax under 500 000 dollar. Problemet är att det inte är siffror som direkt kan jämföras.

De 500 000 dollarna handlar om vad Spotify betalat för Swifts låtspelningar på den amerikanska marknaden och Eks 2 miljoner är för alla strömmar världen över. Och även om Swift är populär i USA så är det inte Spotifys starkaste marknad.

Kanske är Swifts drag helt enkelt ett sätt att öka sin inhemska skivförsäljning på kort sikt, något som kan vara extra relevant eftersom hennes skivbolag Big Machine Records ryktas vara ute till försäljning för mellan 200 och 250 miljoner dollar.