Det visar nya siffror från branschorganisationen Musiksverige, som presenterades i dag. De totala intäkterna för branschen landade för 7,6 miljarder kronor 2013, men försäljningen av inspelad musik står bara för en mindre del av detta.

Relaterat: Ny huvudvärk för Spotify – Sony börjar tveka

Istället är det på konserter som svenska musikbranschen drar in mest pengar. Hälften av alla intäkter, 3,8 miljarder kronor, förra året kom från konserter. 2,1 miljarder kronor kom från upphovsrättsersättningar, typ Stim-pengar, och bara 1,7 miljarder kronor från inspelad musik.

När det gäller musikförsäljning är det Spotify som drar det tunga lasset och blir allt viktigare. I Sverige stod strömmande tjänster för 75 procent av intäkterna från inspelad musik, samtidigt som både fysisk försäljning och nedladdat fortsätter backa.

Relaterat: Spotify får på tafsen av Konsumentverket

Här är en sammanställning över utvecklingen på den svenska musikmarknaden. Observera att siffran för inspelad musik är högre i den nedersta grafen, eftersom den räknar med även försäljning i utlandet.