Dunkin' Donuts beskriver sig själva som ett företag som sedan 1950 har drivit kafé- och restaurangverksamhet med inriktning på servering av munkar. Företaget finns i 31 länder och planerar nu att öppna även i Sverige. Men när munkmånglarna skulle registrera den svenska domänen dunkindonuts.se visade den sig redan vara upptagen. Redan 2004 registrerades den nämligen av webbyrån Sphinxly.

Idag länkar Sphinxly domänen dunkindonuts.se till sitt eget verktyg för att skapa webbsidor. Men enligt en inlaga till tvistlösaren Punkt SE var den ursprungliga tanken att använda den i ett projekt. Webbyråns företrädare säger sig inte heller ha känt till Dunkin' Donuts när namnet registrerades utan hävdar att det bara var ett roligt namn som byrån spånade fram.

Läs mer: Budrally på svenska domännamn - här är de dyraste

I sin klagan till Punkt SE, som står för den svenska domänen .se, säger företrädarna för Dunkin' Donuts att det är otroligt att den svenska webbyrån inte skulle ha hört talas om företaget innan domänen registrerades, bland annat eftersom företaget mellan 1971 och 2010 lagt 27 miljarder dollar på marknadsföring.

Större delen av de pengarna får dock antas ha lagts i USA eller de andra länder där restaurangen varit verksam. Varumärket Dunkin' Donuts registrerades dessutom redan 1983 i Sverige av företaget.

Det hindrade dock inte Sphinxly från att begära 400 000 dollar för att lämna över domännamnet. Punkt SE väljer dock att gå helt på munkföretagets sida och säger i sin motivering att Sphinxly agerat i ond tro när de registrerat domänen. Det betyder att namnet kommer att föras över till den amerikanska kedjan.