Hos många av oss dyker de upp titt som tätt i flödet. En facebook-vän har gjort ett test och blivit en karaktär i en tv-serie, fått en beräkning av sin iq-nivå eller tagit reda på vilken hårfärg hen borde ha. Givetvis vill du jämföra dig, klickar in och får ett bra resultat som du gärna vill sprida vidare. Och så rullar snöbollen nerför Facebookflödet en gång till.

Läs mer: Facebook förbättrar dina bilder

Oskar Werkelin Ahlin är programmerare och har tittat lite närmare på en av de vanligare sidorna för sådana här test. Och genom att slänga en blick under motorhuven på testsajten what-character-are-you.com kom han fram till att testen inte är någon utmaning alls.

Ofta är testen upplagda så att du klickar dig genom flera sidor med frågor. På varje sida dyker det upp reklambanners och när du till slut får se ditt resultat så har du utsatt dig för en stor mängd reklam, som givetvis betalar bra pengar till sidans innehavare.

Och det är också mot slutet som det blir intressant. För i den sista frågesidans kod hittade Oskar Werkelin Ahlin följande kodsnutt:

var results = new Array(
'/d/en/927/result/4875.html', '/d/en/927/result/4877.html', '/d/en/927/result/4879.html', '/d/en/927/result/4881.html'); document.getElementById('answer-form').action = results[Math.floor(Math.random() * results.length)];

Den skickar dig helt slumpmässigt vidare till färdiga sidor där du får ett resultat någonstans mellan 12 och 15 poäng. Det spelar helt enkelt ingen roll hur du svarar, resultatet har inget med frågorna att göra.

Läs mer: Därför finns ingen ogilla-knapp på Facebook

Just what-character-are-you.com är populär. Trots att adressen registrerades för mindre än ett år sedan ligger den ändå precis utanför de 500 populäraste internetsajterna i hela världen enligt alexa.com:s ranking. Här i Sverige fanns den så sent som härom månaden bland de 400 mest populära sajterna.