Ryktet om Facebook at Work som det sociala nätverkets version för företag heter började bubbla upp i somras. Men i dag går Facebook ut officiellt och berättar om tjänsten samtidigt som de lanserar nya appar för IOS och Android under namnet Work. Produkten är fortfarande på ett tidigt stadie.

– Vi lägger ut appen i appbutikerna så att vi kan börja testa produkten, säger Lars Rasmussen till nyhetssajten Techcrunch.

Lars Rasmussen, som bland annat stod bakom Googles hajpade och sedan nedlagda samarbetsverktyg Wave, är den som leder utvecklingen av Facebook at Work.

Läs mer: Facebook-tester är bara dumheter

Med Facebook at Work ska arbetsgivare kunna bygga upp interna sociala nätverk för sina anställda och produkten kommer att konkurrera direkt till exempel med Microsofts Yammer, Slack och mer traditionella intranätsprodukter. Tanken är att de anställda ska kunna koppla sina privata profiler till sina företagsprofiler för att få all information på samma ställa.

Hur Facebook ska tjäna pengar på Work är inte klart. Från början kommer tjänsten inte att kosta något och det sociala nätverkets annonsplattform kommer inte heller att kopplas till företagstjänsten från början. Men Lars Rasmussen säger till Techcrunch att tjänsten kan komma att bli en betaltjänst framöver.

Läs mer: Glöm Facebook - här når du framtidens kunder

Enligt nyhetstjänsten Recode har även Linkedin meddelat att företaget kommer att utveckla sitt sociala nätverk för att bli starkare för kommunikation inom en arbetsplats och inte bara som ett verktyg att hålla koll på sina kontakter utanför företaget.