Tommy Palm har varit Kings utvecklaransikte utåt och en av de som som gjort Candy Crush Saga till världens mest populära mobilspel. Nu lämnar han King för att starta eget tillsammans med vännerna Martin Vilcans och Carl-Arvid Ewerbring. Även de erfarna spelutvecklare.

– Vi är ett litet gäng spelveteraner som vill fortsätta att göra bra spel, säger han.

Under namnet Resolution Games ska de tre utforska möjligheten med virtuella spel. Exakt hur är dock fortfarande en hemlighet.

– Vi har sagt att vi ska ha en hårdvaruvinkel inom VR och spel, säger Tommy Palm.

Läs mer: Här kraschar han IOS

Ingen av grundarna har egentlig erfarenhet av hårdvara, men på företagets Facebooksida syns att de bullat upp med prototypfavoriterna Arduino och Raspberry Pi inför stundande hårdvaruprojekt.

Tommy Palm har arbetat med mobilspel i drygt 15 år och har startat företag flera gånger. Det senaste, Fabrication Games, köptes av spelutvecklaren King så sent som 2012. Efter uppköpet var Tommy Palm med och tog fram företagets mobila strategi som sedan resulterade i Candy Crush Saga som länge toppade listorna för nedladdade spel i mobilen. Tommy Palm säger att det var ett svårt beslut att lämna King.

– Det var superroligt på King, men det är startup som jag är bäst på, säger han.

Att satsa på spel för virtuell verklighet kan ses som ett vågspel och inte heller Tommy Palm kan påminna sig att han spelat något kul VR-spel sedan Nintendos Mario Tennis på Virtual Boy. Men han drar paralleller till när han började utveckla mobilspel.

– Det är alltid svårt med tajming och jag tror inte att marknaden är mogen för någon stor vVR-hit ännu. Men det är bra tajming för ett litet kunskapsbolag som vårt att börja lära sig, säger Tommy Palm.

Med Resolution Games vill han ta VR-spelen i samma rikting som mobilspelen har gått.

– Vi vill öppna upp målgruppen, spelen ska inte bara vara för ett fåtal intresserade killar, säger Tommy Palm.

Efter att ha varit lite av en återvändsgränd i spelvärlden har VR åter igen blivit intressant för utvecklare. En stor anledning är VR-glasögonen Occulus Rift som köpts upp av Facebook. Men även jättar som Samsung, Sony och Google har sina egna satsningar på hårdvara och mobiltillbehör som ska göra tekniken mer tillgänglig.