I det hav av digitala lösningar och hjälpmedel som väller över oss gäller det att hitta en nisch. Grundarna Katharina Welin tror sig, tillsammans med kollegorna Maja Magnusson och Olle Stenborg, ha hittat just det.

– Det finns många hundappar, men det är ofta inriktade på att lösa ett problem. Happytail är ett nischat socialt nätverk som samlar flera saker, säger hon.

Hundägare och hundälskare ska enkelt kunna hitta andra hundar att leka med, hundvänliga platser och skapa kontakter för hundvakter. En tjänst för att slippa ensamma promenader och inställda resor då ingen hundvakt står att hitta.

Läs mer: #Pitchbibblan - pitcha din idé på 30 sekunder

– Man blir mindre låst. Jag har vuxit upp med hundar, där föddes idéen. Som hundägare blir man ofta låst, man kan inte resa.

Liknande gruppsidor finns redan på Facebook, men Katharina Welin tror ändå att de fyller ett behov som finns bland hundmänniskor.

– Det är inte bara för hundägare utan för hundälskare. Det kan vara för dem som funderar på att skaffa hund. Då kan de söka på ”tax Vasastan”, så kan de hitta ägare som behöver hjälp med hundvakt så kan de få pröva på, säger hon.

Många är nog de som tröttnat på bebis- djur- och matbilder. Nischade nätverk är på frammarsch och gör att man obehindrat kan lägga ut sina små älsklingar utan att behöva irritera sin omgivning.

Fram till sommaren kommer Happytail sitta på Sup46 tillsammans med sju andra företag. Utöver coaching och kontorsplats får de en investering på 250 000 kronor från Propel Capital, en riskkapitalfond som skapats av Sting med fokus på nystartade internet- och mediebolag.

Läs mer: Fem tips för framgångsrika företagare

– Samhörigheten, strukturen, inspirationen och möjligheten att dela erfarenheter. Man sitter med de som gör samma resa som en själv. Det är det bästa med att vara med, säger Katharina Welin.

Det är inte första gången hon är med i programmet. Med restaurangappen Waitress har hon redan varit inne och nosat på startup-branschen. Som entreprenör går man annars ofta från projekt till projekt.

– Det är två helt olika saker att bygga upp ett företag och sen att driva det. Men detta skulle jag kunna sitta med i tio år, det är en baby, säger hon.

Framöver hoppas de på en lansering på den tyska marknaden och under våren kommer en del nya finesser att dyka upp.

– Betaversionen släpps inom en månad. Under våren jobbar vi med att ta fram nya features. Kan inte säga så mycket om det än, men det är gameification. Släpper en teaster snart, säger hon.

De övriga företagen som ska vässa affärsplaner och drillas jobbar med allt från marknadsföring till fintech och logistik. Här är resten av de hoppfulla:

Boxgard: Logistiskbaserad förvaringstjänst. 
Haartland: Prenumerationsbaserad molntjänst för marknadsförare. 
Liquido: Företagsfaktuering som automatiskt matchar inbetalningarna. 
Pecuniosus: Tjänst som gör det enklare för företag att erbjuda cashback- och lojalitetsprogram. 
Salesbox: En plattform för mobilt CRM
Sellpy : Tjänst för att göra det lättare att sälja och bli av med gamla prylar. 
Strawpay: Plattform för mikrobetalningar mellan konsument och handlare med bitcoin.

Fakta