headwebs sajt

Marknaden för hyrfilm på nätet har varit allt annat än lysande i Sverige. Nu köper Film2home konkurrenten Headweb för att bilda enad front mot prenumerationstjänster som Netflix.

Film2homes vd Ulrika Lindwall vill inte avslöja de exakta planerna för det sammanslagna bolaget förrän på tisdag.

– Men det är klart att vi inte kommer att låta båda sajterna vara som i dag. Vi har gedigna planer men jag vill inte avslöja mer, säger hon.

Ulrika Lindwall vill inte heller berätta hur mycket hon fick betala för Headweb, men hon berättar att det först och främst är företagets trogna kunder som Film2home vill komma åt.

– De kunderna måste vi förvalta på allra bästa sätt, säger hon.

Dessutom växer det gemensamma företagets filmutbud jämfört med det som Film2home har idag.

Läs mer: Popcorn Time skrämmer slag på Netflix

Ulrika Lindwall menar att branschens problem mycket handlar om hur priserna sätts på film och vilka licenskrav som ställs.

– Priset på ny film är för högt när den kommer till konsument, säger hon.

Dessutom är filmen inte längre så ny när den hamnar hos den digitala videobutiken. Trots det är det ändå ny film som är konkurrensfördelen mot just Netflix.

– Netflix får aldrig ny film så länge de inte producerar den själva, säger Ulrika Lindwall.