Sedan några veckor spöregnar kritiska och arga inlägg över Bredbandsbolagets Facebooksida. Hundratals frustrerade kunder beskriver hur de får telefonköa i timmar, hur brev lämnas obesvarade i veckor och total stiltje råder i öppnade kundtjänstärenden. Christofer Olofsson är en av de drabbade kunderna.
– Jag har försökt få tag i support av och till under fem veckor men har gett upp varje gång, efter över en timme i kö. Ett flertal gånger har jag väntat upp mot tre timmar utan att få mer än "vi jobbar med att svara", säger han till IDG.se.
Läs mer: Lång telefonkö till Bredbandsbolaget
Han har provat att skicka mejl och meddelanden via företagets interna kundtjänstsystem.
– Men det är över en vecka sedan och det kommer inga svar eller ens levnadstecken. Problem i kundtjänst är en sak, men när även fakturor och pågående ärenden drabbas så känns det inte seriöst, säger Christofer Olofsson
Många av de som skriver av sig sin ilska på nätet tycker att företaget beter sig nonchalant. På Bredbandsbolagets facebooksida finns ingen som svarar de arga kunderna, i stället lanseras glittriga tävlingar om melodifestivalen som snart går av stapeln.
Blev flyttad från TELE2 till Bredbandsbolaget och har aldrig upplevt sämre service!! Sitter just nu och väntar på telefonsvar - har väntat nu i 60 minuter!!! Skickat mail till "Kundservice" - inget svar, skickade samma igen efter 9 dagar, fortfarande inget svar!! Har de inga anställda??????
Så skriver en person på omdömessajten Trustpilot, och närmar sig vad som kan vara pudelns kärna. För i slutet på 2013 blev det känt att Telenor ville köpa över varenda bredbandskund som Tele2 hade, vilket innebär att Bredbandsbolaget fått 370 000 nya hushåll under sina vingar – på ett bräde.
Problemen verkar ha börjat redan i november – samtidigt som kunderna från Tele2 började migreras till Bredbandsbolaget. Informationen till de nya kunderna säger att övergången beräknas vara klar i maj i år.
Läs mer: Bredbandsbolaget står på sig – ingen blockering
– I det här fallet har vi underskattat det behov som vi skulle behöva jacka upp kundtjänsten för Bredbandsbolaget med, och det har lett till att vi just nu ligger lite efter. Vi gjorde en felbedömning som vi håller på att åtgärda, säger Aron Samuelsson, presschef för Telenor och Bredbandsbolaget.
Företaget togs alltså på sängen av hur många kunder som hört av sig i samband med övergången från Tele2. Och de har försökt att mota problemen med att utbilda mer personal.
– En del av personalen har utbildats färdigt och har nu förstärkt kundtjänsten. Vi ser att svarstiderna är på väg ner, säger Aron Samuelsson.
Bredbandsbolaget har tagit sig vatten över huvudet. De klarar inte av att migrera 370 000 hushåll från Tele2.
Så skriver en missnöjd kund, men Bredbandsbolagets presschef tycker tvärtom att företaget var redo att ta sig an det stora antalet nya kunder.
– Det har vi absolut varit. Däremot är det uppenbart att vi behövde förstärka kundtjänsten ännu mer. Men sett till hur omfattande hur flytten har varit och hur tekniskt komplex den är så har det gått bra.
När kommer ni vara tillbaka på normala väntetider?
– Vi hoppas att telefontiderna är nere på normala nivåer inom några veckor, säger Aron Samuelsson.
Men Christofer Olofsson har redan gått vidare till ett annat företag.
– Jag har tröttnat och byter operatör vid månadsskiftet. Jag känner mig lurad och orolig över vad mer som kan gå fel och hur jag kommer att drabbas om vi en dag skulle hamna i tvist.