marcus [1:17 PM]
Alright, då kör vi Slack-recensionen av Samsung Gear VR. Vad tyckte vi egentligen? Du först.
jonas [1:18 PM]
Helt klart en maffig upplevelse. Men det är svårt att komma ifrån att jag är mest imponerad av det för att det är ett tillbehör till en telefon.
jonas [1:19 PM]
Jag menar, det är teknik som finns i varje hem!
marcus [1:20 PM]
Ja, det är vansinne egentligen, att lösningen på hela VR-gåtan legat i fickan i flera år. Samtidigt är det ju där mycket av begränsningen ligger, att skärmen inte riktigt är tillräckligt bra än.
marcus [1:21 PM]
Det är mycket, mycket tydligt att det är en skärm man tittar på, känns som man stirrar in i en gammal tv från 2 cm håll.
jonas [1:21 PM]
Ja, så är det definitivt. Man trodde ju att man inte behövde högre upplösing ända tills dess att man satte telefonen framför ögonen med en kikare.
jonas [1:21 PM]
Men det är väl ett övergående problem.
jonas [1:21 PM]
Ett annat problem är dock utbudet av appar tycker jag.
marcus [1:22 PM]
Det är uselt.
jonas [1:22 PM]
Det finns inte speciellt mycket att titta på när man varit i rymden och tittat lite på film.
marcus [1:23 PM]
Nej, jag testade ett av de få spelen - Rocket Toss - vilket var småroligt men oerhört begränsat. Talande att ett annat av spelen, Vanguard V, som följer med i Oculus-butiken inte ens är färdigt utan kommer med en vädjan om funding på Kickstarter.
Vanguard V.
marcus [1:24 PM]
Vanguard V funkade för övrigt inte.
jonas [1:25 PM]
Men så är det i och för sig alltid när det kommer nya grejer. Det måste ju finnas lite glasögon ute innan någon lägger pengar på att göra ett spel.
marcus [1:25 PM]
Tycker du att t ex Samsung är tydliga med det? Att det inte är en slutkundsprodukt egentligen?
jonas [1:26 PM]
Inte speciellt.
jonas [1:26 PM]
Men det kanske inte spelar så stor roll. Folk som köper sådana här grejer är nog med på att man är en försökskund.
jonas [1:27 PM]
Jag antar att om de säljer någorlunda så kommer man att ha en variant som fungerar med lite fler telefoner.
jonas [1:27 PM]
Det är ganska begränsat att bara kunna sälja till kunder med Note 4.
marcus [1:28 PM]
Sant. Värt att notera att både jag och kollega Christoffer har suttit och tokgooglat på vilken den bästa budgetvarianten att köpa är. Man blir hooked väldigt snabbt, trots alla begränsningar.
jonas [1:29 PM]
Ja, och det är ju det som är bra. Att det finns så oerhört många budgetvarianter. Från 25 kronor och uppåt som fungerar med alla mobiler.
Men det är ju skillnad i prestation jämfört med Samsungs variant. Och Samsung har ju muskler att sätta bakom utvecklingen.
jonas [1:30 PM]
På sikt kan man dock undra om VR-glasögonen kommer att äta sig in i deras tv-verksamhet.
marcus [1:30 PM]
Du tänker på bioupplevelsen?
jonas [1:30 PM]
Vem vill ha en storbilds-tv när man kan ha en virtuell bio?
Oculus Theatre.
marcus [1:31 PM]
Det är nog den app jag gillade mest trots allt. Det var något med den statiska enorma bioduken i kombination med ett biorum som man kan se sig om i som var oerhört läckert.
jonas [1:31 PM]
Jag tycker att bio-upplevelsen var den mest praktiska av de appar som Samsung skickade med.
marcus [1:31 PM]
Den och alla moment i andra appar där man flyger. Flyga rules.
jonas [1:31 PM]
Jag tycker att man ganska snart tröttnar på att flyga.
jonas [1:31 PM]
Känns som den eviga demoappen.
jonas [1:32 PM]
Det behövs någon som tänker lite större.
marcus [1:32 PM]
Förvisso, men när de får till det där magsuget är det coolt. Men det är klart det behövs mer variation.
jonas [1:33 PM]
Nycirkus och att flyga över natur och berömda byggnader är ju något som bara har sitt berättigande som tv-demo.
marcus [1:34 PM]
Ja. Kollade på det där liveklippet med Coldplay som fanns att ladda hem (en halv gig för en minuts film typ) och det var inte jätteimponerande.
jonas [1:34 PM]
Det gäller att någon smart person kommer på ett användningsområde där VR fyller en funktion i berättandet.
jonas [1:34 PM]
Gäller både om vi pratar om spel och film.
jonas [1:34 PM]
Att lägga vanlig film i en VR-bio är däremot genialt.
jonas [1:35 PM]
Jag väntar bara på ett sätt att synka brillorna så att man kan titta hela familjen
marcus [1:35 PM]
Tror du att det är bion som blir "killer app" för förstagenerationskonsumenterna?
jonas [1:35 PM]
Det är ju en app som alla förstår i alla fall.
jonas [1:35 PM]
Och där det redan finns en massa material i form av vanlig film och film som förberetts för 3D på bio.
marcus [1:36 PM]
Tror det också. Men. Det finns en elefant i det virtuella rummet här, så att säga. Om vi ska spå om killer apps.
jonas [1:36 PM]
Hur menar du?
marcus [1:38 PM]
Porren. Det här kanske vi får stryka, men jag offrade mig för vetenskapen och laddade hem ett 10 sekunder långt klipp.
jonas [1:38 PM]
Som var filmat med VR-kamera? 360-grader?
marcus [1:39 PM]
Ja, precis. Och jag skulle ha kunnat vara med i den där reaktionsfilmen med folk som får se detta för första gången. Skrek rakt ut.
jonas [1:39 PM]
Av glädje eller skräck?
marcus [1:41 PM]
Oklart. Personligen har jag svårt att se det erotiska när man sitter med ett enormt headset på huvudet, men rent objektivt så, ja, det funkar. Av alla appar jag testade var det här den mest "verkliga" – kanske främst för att det var människor i den och inte bara stela, kliniska miljöer. Men VR-porr kommer bli big business, det vågar jag lova.
jonas [1:41 PM]
Ja, det underlättar förmodligen med filmer där berättandet och handlingen är helt underställt det visuella.
marcus [1:42 PM]
Hahahaha. Man får hoppas att folk inser att man ser dem trots att de bara ser VR-världen...
jonas [1:43 PM]
Ja, det där är ett problem som väntar på sin lösning. Att man inte har koll på vad som händer runt omkring när man sitter med glasögonen på.
Nyhetschef i sin egen värld.
marcus [1:43 PM]
Kan tänka mig att man blir lite nojig om man inte är ensam i lägenheten?
jonas [1:44 PM]
Ja, min yngste son kom ganska snart på att han enkelt kunde skrämma mig när jag satt med glasögonen på.
jonas [1:45 PM]
Ett annat problem är att det inte är så skönt att sitta med stora glasögon på sig hela tiden.
marcus [1:46 PM]
Det känns rätt okej ur den synpunkten att batteriet laddas ur på runt en timme, då är man rätt seg i både ögon och näsrot.
jonas [1:47 PM]
Jo, men man måste ju kunna orka en film på typ två timmar om det ska bli en bioupplevelse.
marcus [1:47 PM]
Sant.
jonas [1:47 PM]
Men jag har inte känt av någon åksjuka som man läst mycket om att folk haft problem med i samband med tidigare Occulusprodukter.
marcus [1:47 PM]
Nej inte jag heller, men det berodde väl på laggen som fanns? Däremot kände jag viss gungning efteråt, som när man varit på sjön.
marcus [1:48 PM]
Men för att sammanfatta lite, Samsung Gear VR - är det ett köp?
jonas [1:49 PM]
Om du ändå tänkt köpa en Galaxy Note 4 så, ja, varför inte. 1 900 kronor kan det väl vara värt att få ta steget in i framtiden.
jonas [1:49 PM]
Om du inte tänkt skaffa en Note 4 så tycker jag att totalkostnaden blir väl hög.
jonas [1:49 PM]
Vettigare att satsa på något av budgetalternativen då tycker jag.
Google Cardboard.
jonas [1:50 PM]
Det är ganska mycket VR-glädje för under 50-lappen om du beställer en Google Cardboard-kopia på nätet.
marcus [1:52 PM]
Håller med. Tror Samsung rätt omgående får fixa stöd för fler mobiler än en enda 6 000 kr-lur om de inte ska bli omsprungna. Å andra sidan kanske de inte har någon ambition av att sälja några volymer av Gear VR, viktigare att få ut dem till nyckelutvecklarna.
marcus [1:52 PM]
Jag kommer i alla fall beställa någon form av budgetvariant, jag klarar mig icke utan detta.
jonas [1:53 PM]
Nej, det är bara att beställa. Finns ingen ursäkt alls faktiskt att inte prova. Möjligen att du skulle bygga ett par själv av kartongen till lördagspizzan.
marcus [1:55 PM]
Äsch, jag bidrar gärna med en slant till några pigga entreprenörer. Eller till någon kinesisk masstillverkare... Du då, du nöjer dig med din 25-kronorsvariant?
jonas [1:56 PM]
Funderar på att uppgradera till en variant med huvudband och lite bättre linser. Men kanske viktigare att uppgradera telefonen. Pixlarna blir stora som tomater med min gamla Galaxy S3.
marcus [1:57 PM]
VR-livet i 8 bitar.
Marcus Jerräng är nyhetschef och Jonas Ryberg är reporter på IDG.se. Ett mer traditionellt test av Samsung Gear VR publiceras senare i veckan.
Vad:
Samsung Galaxy VR
Hur:
Samsung Gear VR är VR-glasögon som kommer ur ett samarbete mellan Samsung och Facebooks VR-avdelning Oculus och består av en Samsung Galaxy Note 4 som sätts i en hållare med två linser. Hållaren sätts på huvudet som ett par glasögon och blir en budgetvariant av Oculus egna VR-glasögon.
Pris:
Glasögonen kostar 1 990 kronor och mobilen runt 6 000 kronor.