200 000 olagligt strömmade gratisfilmer per år via sajter som Swefilmer, Dreamfilm och Popcorn Time. Det är utmaningen för nya Plejmo och vd Ulrika Lindwall. I dag på morgonen lanserades Film2homes nya tjänst för strömmad och nedladdad hyrfilm på nätet. Tillsammans med nyligen uppköpta Headweb ska företagets existerande filmkatalog på 7 000 filmer växa till 20 000 innan sommaren. Men det verkliga utmaningen är att ha tillräckligt nya filmer till ett bra pris.

– Vi har gjort vår bakläxa och tagit fram en sajt som klarar att visa nya filmer digitalt, säger vd Ulrika Lindwall.

Läs mer: Popcorn Time skrämmer slag på Netflix

Men precis som alla andra som vill hyra ut eller sälja film på nätet så bromsas hon av det så kallade biofönstret. Det vill säga de fyra månader som biograferna har ensamrätt på att visa nya filmer. Så Plejmo kommer inte att kunna visa nyare filmer än till exempel Apples Itunes. Däremot lovar Ulrika Lindwall att tjänsten ska ha fler nya filmer än konkurrenterna.

Ulrika Lindwall
Ulrika Lindwall, vd Plejmo.

– Vi kommer inte att kunna vara bättre på amerikanska storfilmer, men vi har avtal med fler distributörer av Svenska filmer, säger hon.

På sikt är målet att stänga eller åtminstone minska biografernas monopol på nya filmer, men för att nå dit måste Plejmo enligt Ulrika Lindwall först visa bolagen att hon kan samla en tillräckligt stor publik digitalt och visa att det finns nya intäkter att hämta. Plejmo får med sig cirka 700 000 kunder från start vilket inte är så långt ifrån Netflix drygt 900 000 svenska kunder.

– Men hittills har lojaliteten bland våra kunder inte funnits, säger hon.

Det betyder i klarspråk att många av kunderna inte laddar ner filmer tillräckligt ofta. Det hoppas Plejmo ändra på både genom att finnas tillgängliga i allt från Smarta tv-apparater, till plattor, telefoner och så småningom också Googles tv-sticka Chromecast och genom att ha en mer dynamisk prismodell.

Plejmo
Plejmo.

Filmerna i utbudet varierar i pris från tre kronor upp till 49 kronor och priset sätts på samma sätt som hos SJ, det vill säga att om det är många som vill se en film så kostar den mer än om få är intresserade. Det betyder till exempel att Snuten i Hollywood kostar 19 kronor att hyra medan Snuten i Hollywood 2 går att se för bara nio kronor.

Läs mer: Film2home köper Headweb – utmanar Netflix

Plejmo gör det också möjligt att ladda hem filmer till surfplatta eller mobil för att se dem även offline. Men det gäller att skynda på eftersom hyrestiden börjar ticka samtidigt som filmen betalats.

Plejmo
Plejmo. 

Hur många strömmande filmer som kunderna behöver ladda ner för att övertyga filmbolagen om att släppa sina nya filmer direkt till digital distribution kan Ulrika Lindwall inte säga. Hon är dock förhoppningsfull om att Sverige kan bli en testmarknad för tidiga digitala släpp.

– Vi har ju en historia med till exempel Spotify och så marknaden inte så stor så att bolagen kanske vågar chansa, säger hon.

Om de inte gör det har hon en plan B.

– Vi kanske får öppna egen bio, säger hon.