Förra året var det skralt med svenskproducerade storspel. Ovant, eftersom vi blivit bortskämda med just den saken. 2014 var det bara Machine Games i Uppsala som presterade spel i det som kallas trippel-A i spelvärlden, alltså riktigt påkostade och allmänt maffiga spel. Deras Wolfenstein: The New Order var å andra sidan smått briljant.
I år smäller det däremot till. Här har du hela listan.
Tom Clancy's The Division.
I år släpper äntligen Massive i Malmö sitt multiplayer-samarbetsspel som man jobbat med ungefär sedan freden i Roskilde. Filmer och bilder ur spelet vispat upp hajpen i åratal - och nu ska alltså Ubisofts och Malmös svenska stoltheter äntligen släppa sitt verk.
Att förväntningarna är höga är en grov underdrift, spelet är bland det snyggaste som skådats och, ja, hit med det någon gång bara! Det har pratats om premiär våren 2015, men datum är inte satt och spelet är ju redan ett par år försenat så att vi ska kanske inte ropa hej än?
Kuriosa: Massive har ungefär samma ställning inom Ubisoft som Dice inom EA. Studion ses som företagets tekniskt mest kompetenta, och har dessutom en egen spelmotor de också. Enda orsaken att du inte vet mer om dem är att de ligger i Malmö och inte Stockholm.
Battlefield Hardline.
Kommer redan i mars, just nu pågår ett öppet betatest om du vill prova på. Spelet görs visserligen av Visceral i San Francisco, men det har skett i nära samarbete med Dice i Stockholm, vars vd Karl-Magnus Troedsson varit placerad i San Francisco för att ha koll på utvecklingsarbetet. Dessutom är varumärket som bekant skapat i Stockholm, så ungefär hälften av det stundande storspelet kan vi väl ändå göra anspråk för det svenska spelundret?
Läs mer: Filmtoppen 2015: Här är sci-fi-filmerna att se fram emot
Å andra sidan är det kanske alldeles lagom mycket; spelets ämne är fullskaligt krig mellan polis och tjuvar, och det har plötsligt landat obehagligt nära verkligheten i USA. På de senaste pressvisningar har EA gått på äggskal runt ämnet, försäkrandes att spelet inte har något med verkligheten att göra. I Sverige känns det ju tämligen överdrivet att ens behöva påtala detta, men i USA är det säkert på sin plats. Inte för att någon lär uppröras över att spelets militärutrustade polis kan skjuta skurkarna, utan snarare motsatsen.
Kuriosa: Idén till spelet kommer också från Stockholm, där tjuv- och polistemat legat och puttrat i Dices korridorer i flera år. EA:s tanke när utvecklingen av Hardline startade var att det skulle komma ett Battlefield varje år, ena året från Stockholm, andra från San Francisco. Den planen har redan spruckit. Tack och lov, skulle jag vilja säga.
Just Cause 3 och Mad Max.
Efter åratal av tystnad smäller det faktiskt till med två spel från Avalanche i Stockholm. De kommer både med filmspelet om Mad Max samt, kanske mer intressant, sitt eget Just Cause 3.
Mad Max har varit en lång och stundtals problemfylld produktion, som filmlicensspel ofta är. Å andra sidan har Mad Max-filmerna en stor skara fans och Avalanche vet hur man gör roliga spel - så chansen finns att det faktiskt kan bli ett, typ, kul spel (om inte annat verkar ju Metal Gear-skaparen Hideo Kojima mer än lovligt pepp).
Risken är dock att Mad Max hamnar helt i skuggan av Just Cause 3. Båda spelen verkar av allt att döma släppas inför julhandeln. En video ska komma inom några veckor twittrade studiochefen Christofer Sundberg härom dagen. Spelet görs visserligen av Avalanches dotterstudio i New York, men det är SVENSKT, och hör sedan!
Det jobbar flera från Stockholmsstudion i New York, Sundberg har själv flugit i skytteltrafik mellan det stora och det lilla äpplet (alltså New York och Stockholm, duh) i flera år, och Linus Blomberg, medgrundare och delägare till Avalanche, har bott där under långa perioder.
Läs mer: Chefen som gör succé med egetsparkat Taekwondo-spel
Kuriosa: Christofer Sundberg lär man känna bäst på Instagram, eller kanske snarare hans sneakers. Den mannen har ett imponerande antal, och visar dem gärna på bild. Linus Blomberg dyker upp på Twitter högst en gång i kvartalet, men genom att följa hans desto mer aktiva sambo Cissi Wallin kan man åtminstone hålla reda på var i världen karlen befinner sig.
Star Wars: Battlefront.
Innan jul ska Dice leverera sitt första Star Wars-spel, närmare bestämt Battlefront. Och det är väl ungefär allt vi vet just nu. Eller vi har hört att "striderna på Hotch behöver mer yta än Endors guerillakrigande" och Dice har tagit "beslutet att utforma vissa banor baserat på spelläget och det ger oss inte bara en väldigt varierad skala men också gameplay som låter spelare leva ut sina allra käraste Star Wars-fantasier", som spelsajten FZ översatte en engelsk intervju. Men exakt vad betyder DET nu då?!? Vi hoppas något bra.
Spelet känns som en straffspark mot öppet mål; hur skulle ens Dice kunna misslyckas med kombinationen Star Wars och storskalig multiplayer?
Läs mer: Bilderna som visar att spel blivit helt overkligt verkliga
Å andra sidan lär det behövas, licensavgiften för att göra ett Star Wars-spel är inte gratis.
Kuriosa: När nyheten om att studion skulle göra Star Wars-spel avslöjades på ett internmöte i Stockholm för några år sedan var det flera av de anställda som hoppade upp från sina stolar och jublade (jodå, jag har kollat och har flera oberoende källor som bekräftar att det verkligen hände).
Need for Speed.
Det har varit tvärtyst om nästa Need for Speed-spel från EA:s Göteborgstudio Ghost. Men det har sedan tidigare sagts att det kommer i höst, och alla rykten undertecknad förmått snappa upp säger att det också blir så. I höst är det dessutom två år sedan studions första spel kom, Need for Speed: Rivals, och längre tid än så mellan varje spel i serien vill nog inte EA ha. Rivals var bra och intressant, men gjorde kanske inget åt den anrika spelseriens identitetsproblem. Dags för det nu?
Kuriosatanke: Kanske är allt hemlighetsmakeri runt spelet orsaken att till att så få ghostare verkare delta i pubar och mingel med andra spelutvecklare i Göteborg? Det muttras en del om den saken nämligen.
På andra skalan av spektrumet, bland de mindre svenska studiorna, är det svårt, på gränsen till omöjligt att ens överblicka årets utgivning. Så jag nöjer mig med två nedslag:
Hotline Miami 2.
Spelet från Göteborgsduon Dennation Games släpps i mars om man ska tro de senaste rykten. Det kan bli ett av årets mest omtalade indiespel alla kategorier. Det supervåldsamma, superpixliga spelet var i sin första del inte bara ruggigt bra, det var dessutom i själva verket just vad förbudsivrarna inte verkar fatta - ett ifrågasättande av den blods- och våldsdyrkande spelkulturen. Var del två ska ta oss är en av spelårets intressantare frågor.
Läs mer: "De lättkränkta männen är en minoritet"
Kuriosa: Hotline Miami 2 är redan totalförbjudet i Australien, som har några av världens hårdast (och märkligaste) lagar för vad som får visas i spel.
Soma.
Ett ambitiöst skräckspel från Frictional Games i Helsingborg, som skrämde skiten ur spelvärlden med Amnesia (jag måste öppna dörren, jag vill inte, jag gör det inte, men jag måste, nu gör jag det, hjälp!) är äntligen tillbaka. Jag har spelat sju minuter. Jag blev vettskrämd.
Läs mer: Counter-Strike på schemat - här är gymnasieskolan som satsar på e-sport
Kuriosa: Är du intresserad av spelteori och långsamma, djuplodande diskussioner om narrativ och gameplay ska du följa studions kreativa chef Thomas Grip på Twitter.