Det är mycket som skiljer svenska dataspel från övriga svenska kultur- och nöjesgenrer. Och det är inte bara att film, tv, litteratur och musik anses finare och får vara med på kultursidorna.

Det som skiljer allra mest är att det regnar internationella priser över svenska spel. Inte duggar, regnar.

Trots att 2014 på många sätt var ett mellanår i svensk spelutveckling är tolv spel nominerade till vårens stora prisutdelningar i spelvärlden. Det märkliga med det? Att jag skriver det med en liten känsla av besvikelse: Var det inte fler?

– Vi har blivit lite bortskämda av alla framgångar, för det är ändå imponerande vilka framgångar våra svenska spelskapare har år efter år, säger Per Strömbäck, Dataspelsbranschens talesperson.

Sailor's Dream
Sailor's Dream.

Brittiska Bafta (Bafta står för Brittish Academy of Film and Television Arts, och är ett slags Europas Golden Globe, med den skillnaden att även spel numera ingår) har nominerat både konsolversionen av Minecraft och The Sailor's Dream från Simogo i två kategorier var. Bafta Game Awards hålls 12 mars.

Läs mer: Söta roboten Odd gör spelsuccé - "blir förälskad direkt"

Strax innan dess, under första veckan i mars, genomförs världens största spelutvecklarkonferens, GDC, i San Francisco. I samband med den hålls flera stora prisgalor, bland annat Independent Games Festival, IGF, och Game Developers Choise, GDC (förvirrande nog samma som själva konferensen alltså). I år är The Sailor's Dream av Simogo och Leo's Fortune av 1337 & Senri nominerade i IGF, indiespelens Oscars.

Leo's Fortune Leo's Fortune. 
För att förstå varför detta kan kännas som en liten besvikelse ska man veta att svenska spel under flera år nästan prenumererade på galans priser; ett år vann vi (ja, vi!) pris i 13 av galans 22 kategorier.

– Svenska spel fortsätter att vara väldigt uppskattade. Många anser att svenska spelutvecklare är omsorgsfulla om detaljerna, att det är det som gör att spelen sticker ut, säger Per Strömbäck.

Läs mer: Fantasterna som utvecklar ett Warhammer-spel för att förverkliga sina drömmar

– När jag får frågan om varför svenska spel är så framgångsrika internationellt brukar jag säga att våra spelutvecklare är pedanter som drivs av Luther och Jante. Luther driver dem att jobba hårt och hoppas på belöning längre fram, Jante från att aldrig tycka att de är bra nog, utan alltid måste bli bättre.

Här är alla nomineringar 

Under GDC, San Francisco 2-6 mars:

Independent Games Festival:
The Sailor's Dream i Excellence in audio.
Else Heart.Break() i Excellence in visual arts.

Game Developers Choice:
Wolfenstein: The New Order i Best technology.

International Mobile Gaming Awards:
Leos Fortune i Excellence in audio, visual art & design.
Goat Simulator i Guilty pleasure.
Candy Crush Soda Saga i Guilty pleasure.
Leo's Fortune i Excellence in gameplay.
Smash Hit i Excellence in gameplay.

Bafta, London 12 mars:

The Sailor's Dream i Audio achievement.
Minecraft för spelkonsol i Family.
Minecraft för spelkonsol i Multiplayer.
The Sailor's Dream i Music.

Sailor's Dream. Sailor's Dream.