I går kom beskedet som många väntat länge på och USA har äntligen fått regler för hur drönare kan användas kommersiellt. Och tyvärr: Det ser inte ut att bli några leveranser via drönare inom en överskådlig framtid.

Reglerna skulle egentligen ha varit på plats redan i mars 2011, enligt Quartz, men har skjutits upp gång efter annan. Och gårdagens besked innehåller ett regleringspaket som ska se till att allting flyger smidigt i luften, utan tillbud.

Läs mer: "Bromma är en våt filt över Stockholms drönarentusiaster"

Drönare

– Vi har försökt vara flexibla när vi skrev reglerna. Vi vill behålla dagens enastående flygsäkerhet utan att lägga onödig regleringsbörda på en gryende industri, säger Michael Huerta vid amerikanska flygmyndigheten FAA i ett pressmeddelande.

Det kommer att krävas körkort för kommersiell drönartrafik och lämpligheten ska avgöras genom skriftliga test. När den hugade föraren väl har kortet i handen så tillkommer ytterligare regler.

Man får bara köra under dygnets ljusa timmar och den som kontrollerar drönaren måste se den med egna ögon hela tiden. I närheten av flygplatser blir det absolut inga drönare. Hastighet och tillåten höjd begränsas till 160 kilometer i timmen och ungefär 150 meter.

Kort sagt: Det ser kört ut för leveranser via drönare.

Det är inte klart när de nya reglerna kommer börja gälla, men de påverkar drönare som väger upp till 25 kilo. Amerikanska flygmyndigheten funderar också på ett mer flexibelt regelverk för riktigt små drönare på under två kilo.

Läs mer: Det finns äntligen en butik som skickar paket med drönare

Tillverkarna av drönare fick däremot med sig ett glädjebesked: det krävs inga flygsäkerhetscertifierngar av själva apparaten, i stället är det föraren som ska tillse att drönaren fungerar som den ska.

Reglerna påminner i mångt och mycket om de svenska. Även här måste drönaren vara inom synhåll, och får flyga på max 120 meters höjd och 500 meter i sidled som mest. Men den som vill använda drönare för kommersiella ändamål måste ha tillstånd från Transportstyrelsen.