Pebble

Det tog 49 minuter att dra in en miljon dollar – två timmar mindre än den förra rekordhållaren, Reaper Miniature Bones. Och det tog tre timmar att nå fyra miljoner dollar – två och en halv dag snabbare än Ouya Board-spelkonsollen, som tidigare gjort det snabbast.

– Det är uppenbart det snabbast finansierade projektet i Kickstarters historia, säger David Gallagher, kommunikationschef på Kickstarter, till Entrepreneur.

Pebbles nya smartklocka med färgskärm heter Time och levereras i maj. Företaget satte 500 000 dollar som mål för sin Kickstarter-kampanj. I skrivande stund på tisdagsmorgonen har de samlat in 7,8 miljoner dollar.

Läs mer: Här är Pebble Time med färgskärm - nådde målet på Kickstarter efter 17 minuter

När Pebble släppte sin första klocka var de en äkta startup, som med stor säkerhet var helt beroende av de pengar den första Kickstarter-kampanjen gav. Men nu är de en stor spelare på smartklockemarknaden och skulle kunna locka investerare bara genom att vinka med en klockbeklädd arm.

Så varför envisas med Kickstarter?

Svaret finns kanske intervju med Kickstarters VD, Yancey Strickler.

– Pebble Time-projektet visar att den riktiga kraften och verktyget i vår plattform inte är pengarna. Det är i gemenskapen och distributionen, säger han till Backchannel.

För även om pengarna finns att hämta från andra håll för ett företag i medvind så ger Kickstarter en chans att marknadsföra produkten redan innan den finns, att skapa en snackis och en känsla av gemenskap med företaget. En känsla av att man skapar något nytt tillsammans – om kampanjen är lyckad.

"Det är en anledning till varför Kickstarter ofta ges beröm för att ha skapat hårdvarurevolutionen. Till skillnad från många traditionella teknikinvesterare så har allmänheten varit mer villig att backa riskabla hårdvaruprpjekt som Pebble och Oculus Rift", skriver Eric Migicovsky i Wired.

Frågan är vad som händer när redan framgångsrika företag tar till Kickstarter som en bas för viral marknadsföring. Kommer de lägga sig som ett täcke över framtidens spirande entreprenörer som bara har en riktigt bra idé?