Informationen har varit tämligen vag från Samsungs sida. Driftstörningar som påverkat vissa av deras smart-tv-modeller och att ärendet hade högsta prioritet. På olika forum i och sociala medier lämnades frågor som när allt funkade igen och varför det överhuvudataget inte funkade, obesvarade.

Läs mer: Samsungs smarta tv inte så smart - driftstörningar hindrar Netflix och Viaplay
Samsung-tv

Tills nu: Orsaken var ett fel i matchningen mellan landskoden och relevant server.

"Den 24 februari genomförde vi en vanlig uppdatering av Smarthub-servern. Under denna processen fick vi in rapporter om att några av våra kunder, i vissa länder, stötte på problem med att koppla upp smart-tv mot servern", skriver Samsung i ett mejl till IDG.se

Felrapporter har kommit in från så väl Sverige som Holland och kommentarerna i olika forum är från ryssar, amerikaner och engelsmän. Nu ska felet dock vara åtgärdat.

– Om man användare upplever problem är de självklart välkomna att ta kontakt med vår support. Man ska 1) Starta TV:n 2) Klicka på Smart Hub 3) TV:n uppdateras automatiskt. TV:n måste givetvis vara ansluten till internet, säger Erik Juhlin, presskontakt på Samsung Sverige.