Rekrytering genom tävling. Det är i korthet Sqores affärsidé och den verkar gå hem. I alla fall hos investerarna på Northzone som nu går in med 29 miljoner kronor i företaget.

– Det betyder att vi kan realisera våra planer snabbare och expandera internationellt. Investera i att skala upp, nå fler och utveckla produkten, säger Gustav Borgefalk, en av grundarna av Sqore.

Sqore mötesrum
Sqores grundare: vd Niklas Jungegård, CSO Robert Lyngman och CTO Zhu Chu. Bakom kamerna: Gustav Borgefalk

Företaget har nischat sig på ett område inom rekrytering som är nytt på den svenska marknaden, men som också växer. De sökande tävlar med sin kunskap om jobb, stipendier och andra karriärsmöjligheter. Sqore är en plattform för företag och universitet där de kan skapa utmaningar och tävlingar.

Läs mer: Här pågår jakten på nästa Spotify

– Det är ett bra sätt att attrahera och screena sökande. Man kan identifiera duktiga personer oberoende av utbildningsbakgrund, Harvard eller självlärd spelar ingen roll.

Northzone är en stor investerare, de har gått in i många företag som i dag välkända namn som Spotify, Izettle och Episerver. Att Sqore, som nykomlingen i gänget, skulle försvinna i mängden och att en stor aktör vill ha mycket att säga till om ser inte Gustav Borgefalk som någon risk.

– Från vårt perspektiv har vi väntat länge med att ta in investerare. Vi har länge haft en relation med Northzone, så det är inga okända som kommer in i företaget. Och vi får tillgång till deras nätverk, säger han.

Läs mer: It hetast när riskkapitalet vänder upp

Nästa steg är att expandera internationellt. Redan i dag är ungefär 70 procent av deras kunder, företag och universitet, från andra länder.

– Vi tror att Sqore är en innovativ aktör som kan skaka om rekryteringsmarknanden. De erbjuder en lösning att minska den höga arbetslösheten som vi ofta ser bland unga människor, säger Bjørn Stray, delägare och grundare av Northzone,