Varumärket Nokia är kastat på allvar när företagets mobilboss Stephen Elop äntrar scenen på världens största mobilmässa Mobile World Congress i Barcelona. Nu är det Windows 10 och Lumia som gäller på heltid för Microsoft och Stephen Elop kämpar hårt för att övertyga potentiella köpare att ta steget tillbaka till Microsoft.
Lumia 640 och Lumia 640 XL foto: Jonas Ryberg.
Nya Lumia 640 är en enklare Lumiatelefon som ska säljas i en 3g-variant och en LTE variant för 139 euro respektive 159 euro, eller som Elop uttrycker det ”en tredjedel av priset för konkurrenternas flagskeppsmobiler”. Med ett batteri på 2400 milliampere lovar företaget att du ska klara dig en hel dag utan att behöva ladda, och för den som vill finns båda modellerna i varianter som klarar två sim-kort. Något som varit viktigt på många lågprismarknader där Nokia haft en starkare ställning med tidigare modeller.
Läs mer: TV: Galaxy S6-lanseringen på 2 minuter
För den som har lite större ficka, och plånbok, kommer 640 också i en XL variant. Också den ska finnas för både LTE 4G och 3G och priserna ska hamna på 219 respektive 189 euro. För det priset får du en telefon med en skärm på 5,9 tum och med en 13 megapixelkamera i stället för som i fallet med lillasyster en kamera på 8 megapixel. I den större mobilen ryms också ett större batteri som ska ge längre användningstid.
Stephen Elop är noga med att påpeka att kameran på framsidan fungerar fint både för Skype och ”selfies” och att modellerna kommer i flera färger. Men det är tydligt att fokus ligger på företagsanvändaren. Med i paketet finns nämligen Microsofts molntjänst Office 365 i ett år och en terabyte lagringskapacitet i företagets One Drive. Tjänsten fungerar inte bara i mobilen utan kan användas också på datorn eller Surfplattan.
Stephen Elop. Foto: Jonas Ryberg.
Ett viktigt försäljningsargument enligt Microsoft är att företagets appar och tjänster nu fungerar på alla typer av prylar, från budgetmobilen till företagets gigantiska konferensrums-tv Surface Hub.
De nya telefonerna levereras med Windows 8, men företaget lovar att de ska uppgraderas till Windows 10 ”under året”. Stephen Elop hoppas också på fler apputvecklare med satsningen på appar som fungerar med både i mobilen och på datorn. Själva går Microsoft före med Officepaketet och med nya webbläsaren Spartan som ska fungera både i mobilen och på datorn.
Läs mer: Acer satsar stort på Windows 10-telefoner
Sedan köpet av Nokia här om året har Microsoft jobbat hårt med att på att mer eller mindre på egen hand försöka få ett fotfäste på mobilmarknaden. Men fortfarande är försäljningssiffrorna för mobiler med företagets operativsystem försvinnande små jämfört med konkurrenterna Android och IOS. På förra årets Mobile World-mässa presenterade företaget flera mobiler med operativsystemet Android som skulle ge dem en plats på nya marknader och i segmentet billigare telefoner.
Den satsningen har det sedan dess talats tyst om, och Stephen Elop nämner heller inget om den på dagens presentation. Nu är fokus helt på Windows 10 men företaget har trots att de ger bort operativsystemet svårt att locka andra tillverkare att satsa på egna Windowstelefoner.