Ingen blev förvånad i går när Samsung presenterade Galaxy S6 och Galaxy S6 Edge. Modellerna var flitigt läckta på förhand både när det gäller utseende och prestanda. Ändå känns Galaxy S6 uppfriskande från en branschdominant som under flera år kopierat sig själv med små förbättringar för varje ny modell.
Läs mer: Mobile World Congress: Microsoft lockar med lågpris och gratis Office
Tidigare generationers Samsung-plastighet är borta och ersatt med glas och metall, likheterna med en viss produkt designad i Kalifornien är minst sagt slående för den vanliga S6-modellen. Men trots den nyvunna mer exklusiva känslan och smidiga funktioner som snabbladdning (tio minuters laddning ska ge nog med kraft för två timmars filmtittande) fin skärm och ny bättre kamera så finns det inte så mycket anledning att uppehålla sig kring den vanliga S6:an.
Samsungs nya modeller visades upp på Mobile World Congress. Foto: Jonas Ryberg.
Det är i Edge-modellen som Samsung testar gränserna och är innovativa. Företaget har tidigare lekt med en skärm som böjs runt ena långsidan av mobilen. Nu petar skärmen i stället ned lite på var sin sida av telefonen. Båda telefonernas skärmar är lika stora och tanken är att det extra skärmutrymmet på Edge ska kunna användas för att skicka meddelanden till användaren utan att distrahera för mycket.
Tilltaget kan vid första anblick ses som en gimmick i stil med 3d-kameror och böjda mobilskärmar som mobiltillverkarna experimenterat med de senaste åren för att sticka ut jämfört med konkurrenterna. Men efter att ha testat S6 Edge en kort stund i Samsungs monter så tror jag att Samsung kan vara något på spåren.
Det kan vara nyhetens behag, men den böjda skärmen gör att telefonen känns skönare att navigera med svepande tumme och böjen på skärmen ger den ett smäckrare intryck än den vanliga S6:an.
Tanken bakom den böjda skärmen är att kunna visa information för användaren även när telefonen ligger med skärmen nedåt på ett bord. Med skärmen ned ska telefonen distrahera mindre under ett möte eller en middag samtidigt som den med hjälp av olika färger kan skicka meddelanden till ägaren.
Till exempel kan telefonen färgkoda meddelanden på olika sätt beroende på om det är din chef, mamma eller partner som söker dig. Mer information om vem som hört av sig gör förhoppningsvis att telefonen behöver lyftas mindre ofta och på det sättet störa den sociala samvaron runt middagsbordet eller i mötesrummet mindre.
För försäljningen av Edge är förmodligen designlyftet viktigare än den böjda skärmens funktion. De 1 500 extra som mobilen kostar jämfört med vanliga S6 lär inte stoppa någon som redan planerar att hosta upp över 7 000 kronor för en mobiltelefon.