Mark Zuckerberg. Foto: Brian Solis (CC)
Drönare och ballonger är exempel på spektakulär teknik som Google och Facebook utforskar för att ge människor i glest befolkade områden tillgång till nätet. När Facebooks grundare besöker Mobile World Congress i Barcelona vill han dock ta fokus från de projekten.
– Det är sexigt att prata om, säger han i sitt anförande på konferensen.
– Men det viktiga är att 90 procent av världens befolkning redan lever nära ett nätverk.
Nu vill Facebook se till att fler av de människorna kopplar upp sig och börjar använda företagets tjänster. Redan på förra årets konferens var Mark Zuckerberg på plats för att locka operatörer till sitt projekt Internet.org.
Läs mer: De är rikast i it-världen - här är miljardärernas topp 10
Tanken med det är att ge en begränsad tillgång till tjänster, först och främst Facebook, för att få folk intresserade av nätet och sedan börja betala för det. Hittills har konceptet testats i Indien, Colombia och på fyra afrikanska marknader och Mark Zuckerberg verkar nöjd med resultatet så långt.
– Den stora grejen är att det är många som inte är uppvuxna med internet och vi måste förklara för dem vad det är, säger Mark Zuckerberg.
Samtidigt säger han sig vara imponerad över hur mycket energi människor lägger på att kunna koppla upp sig även på platser där kommunikationerna är dåliga.
Förutom Facebook lägger Internet.org till några andra lokala tjänster för att ge ett smakprov på nätet. Enligt Zuckerberg har Internet.org samarbete med en handfull operatörer och de projekt som hittills är igång ser han som piloter som det nu är dags att sprida till fler platser.
Läs mer: Google ska öppna ett eget mobilnät för att sätta press på operatörerna
Operatörerna som hittills varit med i projektet säger sig vara nöjda med resultatet, de säljer fler smarta mobiler och lyckas locka över de som testar till att bli betalande kunder. Men det finns en oro bland operatörer för att gratisätarna ska bli för många och kanibalisera på antalet betalande kunder.