Luftskeppen hade sin storhetstid fram till Hindenburgkatastrofen 1937. Sedan dess har det gjorts många försök att återuppliva dessa luftens jättar. Nu hoppas ett svenskt nystartat företag kunna ta en modern variant av luftskepp till Sverige.

Oceansky, som bolaget heter, har med stöd av bland annat Energimyndigheten och Trafikverket gjort en förstudie på hur luftskepp skulle kunna användas i Sverige för komplicerade transporter av till exempel vindkraftverk. Nu ska företaget demonstrera och testa hur ett luftskepp skulle kunna användas i Sverige. Planen är att demonstrationen ska genomföras sent i år eller i början av nästa år.
Airlander
Luftskeppet som företaget ska använda kommer från brittiska Hybrid Air Vehicle och kallas Airlander 10. Den över 90 meter långa farkosten utvecklades först för USAs militär men när projektet skrotades där tog Hybrid Air Vehicle det vidare för att bli en civil produkt. I dag finns Airlander i ett enda exemplar som bara flugit en gång. Trots det tror Oceansky att det är bästa alternativet för kommersiell luftfart med luftskepp.

– Enligt vår analys är det det luftskepp som kommit längst i världen och är det enda i dag som faktiskt kan ta någon större mängd nyttolast, säger Carl-Oscar Lawaczeck som är en av Oceanskys grundare.

Exakt var i Sverige testerna ska genomföras är inte klart. Men Stockholm och Oskarshamn finns med bland alternativen som undersöks av Oceansky.

Carl-Oscar Lawaczeck är så klart optimistisk när det gäller möjligheterna för luftskepp som en del i det svenska transportsystemet. Framför allt lyfter han fram möjligheterna att frakta stora saker som i dag kräver speciellt tillstånd att fraktas på vanliga vägar och saker som ska till ställen där det inte finns vägar. Men han ser också att tekniken har begränsningar och fortfarande är oprövad och därför relativt dyr.

– Vi kommer inte att kunna konkurrera med transporter där det redan i dag finns tåg eller flyg som alternativ, säger han.

Men han menar att det finns intressanta användningsområden. Ett som lyfts fram är möjligheten att transportera delar till vindkraftverk som ofta står otillgängligt i områden där det inte finns vägar.

– Tänk vilken miljöbesparing att slippa bygga de vägarna för transporten, säger Carl-Oscar Lawaczeck.

Han tror också att det kommer att finnas ett intresse för luftskeppen inom byggindustrin som skulle kunna bygga större prefabricerade delar till hus än idag.

På sikt planerar Oceansky att ha en egen flotta av luftskepp i Sverige för att utföra transportuppdrag.

Innan Airlander 10 kan komma till Sverige ska luftskeppet dock testflygas och certifieras av europeiska luftfartsmyndigheter. De testerna ska genomföras i Storbritannien under sommaren.

På Energimyndigheten som varit med och sponsrat förstudien kring Oceanskys projekt med 250 000 kronor har man i flera omgångar tittat på luftskepp och ballonger för komplicerade transporter. Verket funderar just nu på om det ska fortsätta att engagera sig i utvecklingen kring Oceansky.

– Vi har inte gjort så mycket ännu. De har inkommit med ett förslag som vi ska titta på, säger Lars Andersson som är chef för vindenheten på Energimyndigheten.

Trafikverket som också varit med och finansierat förstudien med 250 000 kronor har dock bestämt sig för att inte gå vidare med projektet eftersom “projektet till stor del skulle innebära fordonsutveckling” och det inte är något som verket sysslar med.

Mer om luftskepp i TL;DR: