Webbläsarkrigens styrka har bedarrat de senaste åren och valet av webbläsare är mindre viktigt i dag när de stora läsarna på marknaden mer eller mindre gör samma sak. Eller är det så oviktigt? Cornerstone on Demand, som säljer mjukvara för rekrytering, har tittat närmare på sina data och dragit vissa slutsatser.
Cornerstone har analyserat data från 50 000 personer som gjort deras 45-minuters rekryteringstest och som sedan fått jobb inom kundtjänst och sälj.
Statistiken visar att de som tog testet med en icke förinstallerad webbläsare som Firefox och Chrome stannade på sina jobb 15 procent längre än de som använde Internet Explorer eller Safari. De presterade även bättre på jobbet, enligt Cornerstone. Det rapporterar The Atlantic.
Företagets analyschef Michael Housman medger att de inte hittat någon kausalitet, men korrelationen finns och det har han en teori om:
– Jag tror att det faktum att du tog dig tid att installera Firefox på din dator säger något om dig. Det visar att du är en informerad konsument. Du gjorde ett aktivt val av något som inte var bestämt på förhand, säger Michael Housman till Freakonomics podcast.
Cornerstone rekommenderar ändå inte sina kunder att titta på webbläsarval i sina rekryteringar, eftersom det skulle ses som för integritetskränkande.