Några av världens största artister stod tillsammans på scen när Tidal drog igång en livestreamad presskonferens klockan 23 i går kväll svensk tid. Vad sägs om namn som Beyoncé, Kanye West, Daft Punk, Madonna, Rihanna, Dedmau5, Chris Martin från Coldplay, Usher och medlemmar ur Arcade Fire?

Radiohead-musiken dunkade, Alicia Keys höll ett inspirerande tal om musikens kraft och alla närvarande superstjärnor skrev på ett kontrakt och pang så var den strömmande musktjänsten Tidal lanserad. Men hur mycket har Jay Z-ägda Aspiro att komma med bortom den till brädden idolfyllda scenen sent i går?

Läs mer: Ryktet: Tunga avhopp från Spotify när superstjärnor går all in i ny musiktjänst

När kontraktet väl var påskrivet - superstjärnorna har gjorts till delägare - så stod stjärnorna kvar under någon minut utan att riktigt veta var de skulle ta vägen, med stelnade leenden och obekväma poser. Sen försvann de ut från scen och det hela var över.

Frågan är om den där stela minuten efter det inövade utanpåverket inte kommer visa sig vara mest talande för Tidal.

De tre USP:arna (unique selling points, reklamlingo) har vi hört gång på gång sen det började pratas om nya Tidal: hög ljudkvalitet, musikvideor med bra bild och material utvalt och curerat av experter.

Men bortom den bättre ljudkvaliteten så vete fåglarna om Tidal tillför något nytt för lyssnarna, för fansen, det vill säga för oss som står för fiolerna.

Det finns ingen gratisversion som hos Spotify, för att få den höga ljudkvaliteten måste man betala ett pris som är dubbelt så högt som för Spotify Premium, själva gränssnittet gränsar till ren kopiering av den svenska förlagan och musikutbudet lär ju inte skilja sig åt med hästlängder direkt.

I sitt tal sa Alicia Keys att artister har förvandlats till produkter av “teknikföretag”, och här är det inte svårt att tänka sig hur hon syftar på ett svenskt bolag som sysslar med strömmande musik. Tidal återföra makten till artisterna, menade de inblandade musikerna i går.

Bortom den bättre ljudkvaliteten så vete fåglarna om Tidal tillför något nytt för lyssnarna

Att ett antal ljusstarka superstjärnor stöttar tjänsten räcker antagligen inte. De flesta av oss lyssnar på betydligt mer än bara de riktigt stora, och det lär krävas mer än så för att få betalande kunder att byta tjänst. Om exempelvis Kanye West försvinner från Spotify så är det ingen vild gissning att folk helt enkelt kommer hitta hans musik via vägar där Kanye inte får betalt i stället för att hoppa över till Tidal.

Läs mer: Så hyllar superstjärnorna Spotifys konkurrent Tidal

Spotify har redan 15 miljoner betalande kunder, det har rapporterats att Tidal har 35 000. Det är en lång uppförsbacke kvar innan de hämtat in konkurrentens försprång – och risken finns att Tidal slutar med att bli som den där stela minuten när de planerade aktiviteterna på scen var över: full med superrika artister som vill ha mer pengar, som skålar i champagne, men inte så mycket mer.