Vi står i ett förfallet sjukhus och skjuter våg på våg av zombies som väller mot oss från alla håll. Som alla odöda dör de bara av huvudträffar från det automatvapen jag håller i handen.

– Du har en bakom dig, säger Niklas Persson, som står bredvid mig i sjukhuset och ser på när jag siktar i huvudhöjd på mordiska poliser och levande döda i sjukhuskläder.

Men i själva verket är vi inte där. Vi står egentligen i ett nedsläckt rum i ett gammalt kontorshus inklämt mellan järnvägen och ett skogsparti i närheten av Stockholms universitetsområde.

Läs mer: Microsoft vill låta dig greppa drinken på den virtuella sandstranden

Där, omgiven av datorer, kameror och sensorer, har Niklas Persson jobbat dubbel heltid i ett halvår med sitt nya företag Zenz VR. Hans bakgrund inom spelutveckling (Niklas var en av fyra som startade Refraction Games. De utvecklade det som kom att bli ett inte helt okänt spel vid namn Battlefield 1942), internetcaféer och en sejour som ägare av en laserarena leder närmast logiskt fram till det som Zenz VR sysslar med.
Zenz VR
IDG:ses reporter Christoffer Malm testar VR ihop med Niklas Persson.
– Tanken är att göra något mer av VR än det är i dag. För många är det en sittande upplevelse, men med det systemet vi har byggt så har du möjligheten att röra dig fritt, säger Niklas Persson.

Och rör oss fritt gör vi, när vi tillsammans provar vad Zenz VR hittills fått fram. I labbet är golvytan ungefär 16 kvadratmeter, och där kan både Niklas Persson och jag gå omkring med vr-hjälmar på oss, under Marie Goldbergs vakande ögon. Hon sysslar med marknadsföring av företaget, vid sidan av sitt vanliga jobb.

– I princip kan det bli hur stort som helst, genom att man kopplar ihop flera kamerasystem, säger hon.

Zenz system är fortfarande under en prototyp och buggar lite. Men trots det känns det häftigt när man sätter på sig ryggsäcken där en laptop och fläker på Oculus-hjälmen som är kopplad till datorn. I händerna har man två kontroller, i nuläget Wii-motes med lite extra utrustning för att kamerorna ska kunna känna av dem. Med hjälp av knapparna kan man plocka upp saker som ligger på marken och använda dem. Runt om i rummet finns kameror som registrerar hur vi rör på huvudet och händerna. Våra virtuella kroppar rör sig likadant och vi vinkar till varandra mellan zombieattackerna.

– Men tanken är att man ska kunna ha en väst på sig, så man slipper datorn på ryggen och kan känna sig friare, säger Marie Goldberg.

Läs mer: TV: Det här VR-programmet låter dig cykla var som helst i världen - utan att lämna hemmet

Och i framtiden hoppas de kunna minska ner hårdvarubehovet ännu mer, och helt komma ifrån att behöva bära en dator på kroppen.

– Vi har tittat på Samsung Gear VR. Den gör det möjligt att ha en liten telefon i headsetet direkt. Nackdelen är att det inte är samma prestanda i en telefon som i en dator, men vi räknar med att inom en generation eller två så kommer de vara tillräckligt kraftiga, säger Niklas Persson.

Målsättningen är att uppåt hundra personer ska kunna röra sig fritt i en stor virtuell miljö, och användningsområdena kan bli många, menar Niklas Persson.

Utöver zombie-spelet så har Zenz byggt upp en virtuell lägenhet där vi kan gå omkring och titta, som vore det en mäklarvisning. Men de tänker sig även att allt från militärer till läkare ska kunna träna sina färdigheter i virtuella miljöer med hjälp av Zenz VR.

Målsättningen är att uppåt hundra personer ska kunna röra sig fritt i en stor virtuell miljö

– Vi kommer främst rikta in oss mot spel och militärsimulatorer. Man skulle kunna öppna upp vr-arkadhallar där man kan spela tillsammans. Men vi för även diskussioner med Karolinska om att hjälpa dem med VR-labb där vi kan skapa olika simuleringar, säger Niklas Persson.