(IDG.se/San Francisco) Det finns ett citat från Bogotas tidigare borgmästare Enrique Penalosa som brukar översättas ungefär som "att ett utvecklat land är inte ett land där de fattiga har bil utan där de rika åker kollektivtrafik". Ett fin tanke som skulle kunna ligga till grund för det nystartade busstrafikbolaget Leap i San Francisco.

Idén är att skapa en busstransport som är så bekväm att även de som har råd att ta bilen till jobbet väljer bussen i stället. Företagets slogan är, översatt till svenska, din dagliga pendlingsresa - i ny design.

Det låter som en fin idé, att åka tillsammans är ju bra, men efter att ha provåkt en vanlig tisdagmorgon i rusningstrafik så är det något som skaver. Det finns något med privata bussar och San Francisco som skapar upprörda känslor. Google, Facebook och andra välmående it-företags vana att bussa sina anställda mellan stadens centrala delar och kontorskomplex runt om i Silicon Valley har skapat upprörda protester bland stadens befolkning.

Leap

Kanske inte så mycket för att välavlönade techies tar bussen, som för att de nya privata busslinjerna låter dem ta sig bekvämt från staden till jobbet och därmed driver upp hyrorna och bostadspriserna i centrala San Francisco, något som de verkligen inte behöver hjälp med. Inte heller Leap har sluppit undan kritik för att vara något bara för rika.

Läs mer: Startup-bussen får honom att tappa fattningen totalt - se det provocerande klippet här

Leap är en lokalbuss som opererar inom San Franciscos stadsgräns, men när jag kliver på längs med Lombard Street är det inte som någon annan lokalbuss i världen jag provat. Skillnaden är också milsvidd jämfört med den vanliga Muni-buss jag tog för att ta mig ut till den hållplats där jag gick på längs Leaps ännu så länge enda linje.

Leap
Foto: Leap

På lokalbussen stod jag packad på en överfull, sliten och smutsig amerikansk buss full med skolbarn, pensionärer och andra som av någon anledning valt att inte åka bil till jobbet. Och precis som på alla andra bussar och tunnelbanor runt om i världen måste man lära sig att samsas med sina medpassagerare om utrymmet. En ganska svettig upplevelse precis som det brukar vara att ta bussen i en storstad mitt i rusningstrafiken.

Läs mer: Uppkopplade växter ska ge nördar gröna fingrar

Och det syntes förmodligen på mig också. När jag kliver på Leaps buss frågar bussvärden, som också hjälper till att skanna streckkoden i appen som används för att betala resan, om han ska sänka temperaturen lite på bussen. Jag avböjer och flyttar i stället längst bak i bussen och installerar mig i ett mjukt och skönt säte som lämnar gott om plats till övriga passagerare.

När jag kliver på längs med Lombard Street är det inte som någon annan lokalbuss i världen jag provat

Leap interiör

I stället för att se ut som en vanlig buss är Leap-bussen inredd med rymliga mjuka stolar och ett bord med barstolar där den som vill använda sin laptop under resan kan sitta. När jag kliver ombord finns det gott om platser att välja på.

Sida 1 / 2

Innehållsförteckning