E-handel
I går överlämnade Konsumentverket sin årliga Konsumentrapporten, och fokuserar på e-handel. Man konstaterar bland annat att kunderna ofta blir missnöjda, och vi drar oss för att handla från utländska företag eftersom vi är rädda för att bli lurade.

Läs mer: Om fem år skickar vi så få brev att postverksamhet inte lönar sig. Vad händer med Posten då?

Och Konsumentverket vill få större möjligheter att stänga ner sajter som rör sig i lagens gråzon eller där det verkar som att det pågår bedrägeri. De ska kunna blockeras redan medan utredningen pågår.

– Samhället behöver utveckla och fördjupa det internationella samarbetet för att finna åtgärder mot oseriösa företag och företag som agerar i gråzonen av vad som är tillåtet. Idag har vi svårt att komma åt dem via våra vanliga tillsynsverktyg, säger Gunnar Larsson, Konsumentombudsman och generaldirektör för Konsumentverket, i ett pressmeddelande. 

Läs mer: Bolaget som skakar de flesta branscher - vad gör egentligen Amazon?

Konsumentverket vill också samarbeta med internetjättar som Facebook och Google för att “mota bort oseriösa aktörer”. Hela rapporten har överlämnats till konsumentminister Per Bolund (MP). Han har inte tagit ställning till förslagen, säger han till Dagens Nyheter.